Michelin – Finansiell information första kvartalet 2021

Foto: Michelin

Michelins försäljning Q1 2021 uppgick till 5,4 miljarder euro, en ökning med 8,3% vid konstanta valutakurser, lyft av återhämtningen i efterfrågan.

Den starka uppgången i den globala efterfrågan, kompenserade stora störningar i försörjningskedjan och ihållande hälsorelaterade begränsningar:

  • Marknaden för personbilar / lätta lastbilar och lastbilar ökade med 9% respektive 20%,
  • Marknaderna för specialdäck såg en återhämtning som drivs av jordbruks-, bygg- och tvåhjulsdäckverksamheterna.
  • Efterfrågan återhämtade sig kraftigt i Kina på alla marknader och återvände nästan till 2019 års nivåer.

Försäljning under första kvartalet uppgick till 5448 miljoner euro, en uppgång med 2,3% efter en negativ valutaeffekt på 6%

– Trots störningarna från Covid-19-pandemin och en viss desorganisation i försörjningskedjan, levererade Michelin en robust prestanda under ett första kvartal formad av en uppgång i den globala efterfrågan. Förutom att flitigt hantera sina priser och stärka sina positioner i de mest lovande tillväxtsegmenten, fortsatte koncernen att förbättra sin konkurrenskraft, i linje med Michelin in Motion-strategin som presenterades den 8 april. Under dessa utmanande, osäkra tider vill jag tacka alla i Michelin-företagsfamiljen för deras engagemang att förbereda för koncernens framtida och hållbara tillväxt, säger Florent Menegaux, verkställande direktör, Michelin-gruppen

Utsikter för 2021: i en fortsatt mycket osäker miljö när hälsokrisen utvecklas, förväntas däckmarknaderna för personbilar / lätta lastbilar öka med 6% till 10% under året, lastbilsdäckmarknaderna med mellan 4% och 8% och specialdäck marknaden med 8% till 12%.

Profilbild
About Däckavisen 723 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen