Michelin “däckleverantör” till PlayStation GranTurismo
PlayStation har valt Michelin till sin ”officiella teknologipartner” för bilspelet Gran Turismo.
Under avtalstiden som sträcker sig över fler år kommer Michelin att vara ”officiell däcksleverantör” till FIA Certified Gran Turismo Championships. Däck med Michelin-märket kommer att synas i spelet under dess tredje World Tour Live på PlayStation Theatre förra helgen.
Samarbetet börjar med att Michelin blir synligare i och med att Gran Turismo Sport blir tillgängligt för sina användare utan kostnad från oktober 2019. De nedladdningar med Michelin som tema kommer för första gången att innehålla:
-En ny Michelin-sektion i Gran Turismos virtuella museum ”Brands Central” som introducerar spelarna för Michelins långa historia inom motorsport, tävlingar och innovationer.
-Michelins däckurval i ”Tuning”-sektionen av Gran Turismo Sport, gör det möjligt för spelarna att utforma sin strategi genom att välja hårda, medium eller mjuka däck.
-Michelin-skyltar på banan och scenografi från många av världens främsta och största motorsportevenemang.
1985 ställde bröderna Michelin upp i en specialbyggd bil i tävlingen Paris-Bordeaux-Paris för att visa luftfyllda däcks goda egenskaper. Alltsedan den historiska tävlingen har Michelin nått en rad framgångar i de mest krävande och kända tävlingarna på jorden, bland andra 22 segrar på ikoniska 24-timmars på Le Mans och mer än 330 segrar i FIA :s världsmästerskap i rally.
Med racing-serier som FIA:s sportbilsmästerskap, FIA:s rallyvärldsmästerskap, FIA Formula E och International Motor Sports Association i USA har Michelin kunnat använda motorsporten som ett laboratorium för att samla stora mängder verklighetsbaserade data som grund för sina branschledande modeller och simulatorer för däckutveckling. Däckteknologi som visat sig effektiv på tävlingsbanan kommer till slut att överföras till vanliga sportbilar som syns på skärmarna i Gran Turismo.
Michelin kommer helt öppet att dela med sig av sin kunskap till Sony i det första erfarenhetsutbytet i sitt slag. Målet är att ge spelarna i Gran Turismo en ny dimension för tävlingsstrategi kopplat till däckval. Spelarnas val gör att de kommer närmare de beslut som tävlingsteamen fattar i depån inför varje tävling.
– Det här partnerskapet är en perfekt match, genom att koppla samman den mest framgångsrika virtuella körupplevelsen med den globala ledaren inom högprestandadäck, säger Scott Clark, vice vd för Michelin-gruppens amerikanska regioner, globalt ansvarig inom företaget för bilar, sportbilar och upplevelser.
– Michelin utvecklar och fintrimmar virtuella däck på virtuella bilar innan däcken ens har tillverkats med extremt exakt överföring till verkliga däck på verkliga bilar. Att kombinera den teknologin med verkliga data från motorsporten kommer att göra det möjligt för Sony att föra in ännu mer däckstrategi i spelet och på längre sikt hjälpa fler att förstå den kritiska roll som Michelins däck spelar för att optimera ett fordons prestanda, säger Scott Clark.
– FIA Certified Gran Turismo Championships bygger på en teknisk bas etablerad tack vare 25 års fordonsfysisk simulation i Gran Turismo, och den unika bilkulturen som uppnåtts genom åren. Att ha Michelin ombord, med sin passion för motorsport och sin ingenjörskunskap, hjälper oss att fortsätta med vår vision för att överbrygga gapet mellan virtuell och verklig racing, säger Kazunori Yamauchi, producent till serierna och president i Polyphony Digital Inc.