Michelin “året-runt-däck” vinnare i däcktest

Michelin CrossClimate åretrunt däck
Bild: Michelin CrossClimate+

Michelin CrossClimate+ däck bra resultat i däcktest även när det är slitet

Michelin CrossClimate+ har bra köregenskaper och säkerhetsmarginaler även när fyra och två millimeter av däckmönstret återstår. Det kom redaktionen på den tyska facktidskriften Auto Bild fram till när de gjorde sitt första jämförande däcktest mellan sex året-runt-däck, och det enda testet i sitt slag i världen, med nya, halvslitna och helt nedslitna däck. I testet övertygade Michelin CrossClimate+ såväl i nyskick som när det var fyra och två millimeters däckmönster kvar och fick därför betyget ”Testvinnare 2017”. Experternas omdöme blev:

”Föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”.

Måste däcken bytas ut redan när halva mönsterdjupet är kvar? Den frågan ställde sig redaktionen på Auto Bild och undersökte egenskaperna på sex året-runt-däck i den vanligaste dimensionen 185/65 R15 inom elva områden, på torra, våta och snötäckta vägbanor.

För att kunna ge exakt besked om däckens prestanda vid olika grader av slitage genomförde experterna första gången varje enskilt däcktest med tre olika grader av däckslitage. Som förberedelse slipades därför vartannat däck med en speciell maskin ned till exakt fyra respektive två millimeters mönsterdjup. Utöver de sex däck som skulle testas använde testlaget dessutom renodlade sommar- och vinterdäck som referens.

Bra egenskaper genom däckets hela livslängd
Michelin CrossClimate+ visar på bra prestanda i snötestet: även när bara två millimeter återstår av mönsterdjupet ger däcket konstant grepp och behåller sina goda egenskaper också i kategorierna ”slalom” och ”köregenskaper”. Enligt Auto Bild är det emellertid ”bara Michelin som ger säkra körförhållanden” när endast två millimeter av mönsterdjupet återstår.

I testet på våt vägbana får Michelin CrossClimate+ som enda nya däck genomgående mycket goda omdömen. Auto Bild lovordar det särskilt vid inbromsning på våt vägbana. ”Det är anmärkningsvärt att det med två millimeters mönsterdjup bromsar bättre än de flesta kandidater med fyra millimeter kvar,” enligt experterna.

Auto Bilds slutomdöme om Michelin CrossClimate+ är: ”föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”. Dessutom berömmer Auto Bilds experter däckets slitstyrka och konstaterar: ”Michelin CrossClimate+ har entydigt den minsta förslitningen”.

Michelin CrossClimate säljs och marknadsförs i Sverige som ett nordiskt sommardäck som erbjuder säkerhet från tidig vår till sen höst. Michelin CrossClimate är INTE ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning.

Profilbild
About Joakim Held 767 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!