Michelin använde Enviro’s återvunna kimrök vid Le Mans

För att fira 100-årsjubileet av det legendariska Le Mans 24-timmarsrace, hade däcktillverkaren Michelin introducerat ett nytt tävlingsdäck tillverkat av 63 procent hållbara material, inklusive återvunnen kimrök (rCB) från Scandinavian Enviro Systems (Enviro).
Däcket användas i loppet som ägde rum i helgen mellan 10 och 11 juni. Kimröken har återvunnits från Enviros anläggning i Åsensbruk, där företaget använder sin patenterade pyrolysteknologi för att ge nytt liv åt uttjänta däck.
Michelins långa historia med Le Mans startade den 27 maj 1923, när det första 24-timmarsloppet på Le Mans kördes med vinnande däck från den franska tillverkaren. Michelin har haft en betydande roll i motorsporten sedan dess, särskilt i Le Mans, där de har utrustat vinnande bilar med däck 25 år i rad, från 1998 till 2022.
Tävlingsdäcket kommer att monteras på den bränslecellsdrivna prototypbilen Green GT Mission H24. Andra tävlingsbilar, inklusive eldriven Porsche 718 Cayman GT4e Performance 100% electric, kommer också att använda Michelindäck innehållande återvunnen kimrök från Enviro under helgens lopp.
“Vi vet att vår återvunna kimrök håller högsta kvalitet och det här visar att Enviros material kan användas till och med i en av världens mest prestigefyllda och krävande motorsportstävlingar. Det är naturligtvis en fjäder i hatten för oss men också lovande inför en framtid där återvunna material och cirkulära metoder kommer att spela en allt viktigare roll”, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.
Michelin, som sedan 2020 är Enviros största enskilda ägare, har som mål att använda 100 procent hållbara material i alla sina däck till år 2050. Denna helgs tävling i Le Mans kommer att bli en milstolpe på den resan.