“MICHELIN Air X” flygpplansdäck valt för Airbus A380 på All Nippon Airways nya Hawaii-rutt
Efter en rigorös urvalsprocess har Michelin radialdäck valts för Airbus A380-flygplanet som All Nippon Airways kommer att introducera på sin nya Hawaii-rutt. Det uvalda däcket kommer att vara “Michelin Air X”, som har den Michelin-patenterade Near Zero Growth-tekniken.
NZG-tekniken är konstruerad för att säkerställa en minimal expansion av däcket: Flygplansdäck har ett mycket högt lufttryck (20 bar) jämfört med andra däck, som till exempel personbilsdäck (2,5 bar) för att bära hög flygvikt. Vid höga start- och landningshastigheter kan ett flygplansdäck “expandera” på grund av de höga centrifugalkrafterna. NZG minimerar däckdiameterexpansionen, och följaktligen blir däcken mer hållbara och motståndskraft mot skador från främmande föremål.
Kombinationen med Michelin Air X-däck och NZG-tekniken minskar de totala driftskostnaderna jämfört med ett standardradialdäck. Detta resultat uppnås genom ett ökat antal landningar (upp till 30% mer), förbättrad bränsleeffektivitet och exceptionell motståndskraft mot skador. NZG-tekniken ökar också däcksäkerheten och minskar bränsleförbrukningen, vilket leder till lägre koldioxidutsläpp.
Det här är första gången det japanska flygbolaget flyger Airbus A380, världens största komersiella dubbeldäckarflygplan i världen med 520 passagerarsäten. Den nya flottan har kallats “Flying Honu”, som betyder “Flying Sea Turtle” – sköldpaddor är älskade på Hawaii som heliga varelser – och alla 3 flygplanen har målningar av havet, himlen och solnedgången på Hawaii.
ANA har köpt tre A380-flygplan, och det första av dessa flygplan kommer att introduceras på Narita-Honolulu-rutten med start den 24 maj 2019.