Mekonomen står bakom elbilstransformation på Automässan

Bild: Promeister

I samband med Automässan i Göteborg kommer gymnasieelever från Mekonomen Companys utbildningsdel ProMeister att bygga om en klassisk bensindriven Volkswagen bubbla till en elbil.

– Det är såklart häftigt att visa vad duktiga fordonstekniker kan göra, säger Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister.

Arbetet kommer ske inuti en 18 meter lång och 85 kvm stor trailer – samma trailer som användes under ProMeisters E+ turné i fjol. Trailern, som kommer stå uppställd utanför Svenska Mässan är uppdelad i en verkstadsdel samt en ”loungedel” där åskådare kan se fordonsteknikerna arbeta. Alla är välkomna in men antalet platser är begränsat. Arbetet går också att följa på monitorer utanför trailern och inne på mässan, samt även på ProMeisters Youtube-kanal.

Utöver elkonverteringen kommer bilen få nya däck och fälgar, chassis kommer att sänkas och bilen ska även få en ny foliering. Lördagen 21 januari ska bilen stå redo.

– Det känns superkul att få chansen att bygga om en gammal bensinbil till el. Och att vi gör det utanför mässan är extra kul. Vi har ju pluggat och arbetat i verkstaden på skolan så vi känner oss väl förberedda och taggade på att få visa upp vad vi kan och att det faktiskt går att konvertera en bensindriven bil till eldrift, säger en av eleverna från ProMeisters fordonsprogram.

– Arbetet startar på onsdagen med att demontera hela den gamla drivlinan med bränslemotor, tankar och kablage. Därefter monteras den nya elmotorn och batteriet på plats. Vi gör en första provtur på fredag kväll för att se att allt fungerar som det ska. Sedan hoppas vi att vi ska kunna köra in bilen på mässan under lördagen. Det är såklart häftigt att visa vad duktiga fordonstekniker kan göra, men framförallt är det ett sätt för oss att skapa utbildningsmaterial och förutsättningar för kommande utbildningspaket., säger Stefan.

Automässan är Nordens största mötesplats för motorbranschens service- och eftermarknad. I år väntas över 200 utställare och tusentals besökare vara på plats. En stor fråga för branschen är omställningen från fossilt drivmedel till el. I oktober ifjol klubbade EU- parlamentet sitt beslut att förbjuda försäljningen av nya fossilbilar i EU från 2035.

Redan nu är intresset för elbilar starkt och de blir allt fler på svenska vägar. Andelen nyregistrerade laddbara personbilar ökade från 45 procent 2021 till 56 procent 2022, enligt statistik från Mobility Sweden. Elektrifieringen ställer nya krav på verkstäderna eftersom det är högvolt man arbetar med. Som fordonstekniker är det viktigt att man vet vad man gör.

– I fjol avslutade vi en nationell utbildningsturné där vi under några månader utbildade över 2500 fordonstekniker runt om i landet i högvoltskunskap. I slutändan handlar det om att utbildad verkstadspersonal behövs för Sveriges fortsatta elbilsutveckling, säger Stefan.

För att följa konverteringen online på Youtube, klicka här.

About Däckavisen 1189 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!