Mekonomen och MECA börjar med reparationer av glasrutor
Verkstadskoncern, Mekonomen Company, kommer med varumärkena MECA och Mekonomen från och med i vår att erbjuda reparation av glasrutor och rutbyte. För att rulla ut den nya bilglastjänsten väntar en utbildningsturné där verkstäder på 26 orter ska utbildas under 20 veckor.
Mekonomen Company-koncernen tar varje år hand om 1 miljon bilar, varav 150 000 har någon form av glasskada. Genom att proaktivt upptäcka skadade glas kan man åtgärda dem och undvika att behöva byta ut hela glasrutan. Uppskattningsvis kan så många som 70% av skadade rutor repareras. Det skulle spara 13 500 rutor per år. Förutom färre verkstadsbesök och nöjdare kunder innebär det också att 600 ton CO2 sparas varje år och en kostnadsbesparing på 54 miljoner kronor.
– Med vår nya glastjänst gör vi det enklare och billigare för kunderna genom att vi kan upptäcka skador och laga dem innan det är för sent. Och för att underlätta för bilföraren har vi avtal med försäkringsbolag så bilföraren enbart behöver ha kontakt med oss. Nu befäster vi verkligen vår position som Sveriges största och mest heltäckande verkstadskoncern, säger Stephan Andersson, försäljningsdirektör Verkstad på Mekonomen Company.
Nu väntar en utbildningsturné för både glasreparation och glasbyten. För utbildningen i glasreparationer kommer totalt 26 orter besökas under 20 veckor. För glasbyten kommer utbildningar under våren att hållas i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå. De båda utbildningarna sköts av koncernens eget utbildningsbolag ProMeister som kommer att säkerställa att lokala verkstäder får rätt kompetens inom kalibrering, reparation, rutbyte och administration. När utbildningarna är klar kommer 848 fordonstekniker att kunna erbjuda stenskottsreparationer och 120 fordonstekniker kommer att helt kunna byta rutor.
– Vi kommer utbilda över 400 verkstäder så att de får rätt kompetens och kan bli certifierade. Intresset har varit stort. Det är många verkstäder som ser fördelarna med att också kunna identifiera och reparera glasskador på bilar som redan finns i deras verkstad, säger Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister.
Glasmarknaden i Sverige har ökat de senaste åren, en utveckling som med all sannolikhet kommer att fortsätta. Dels beror det på att bilrutor blir större och tunnare. Dels på att antalet körda mil ökar samtidigt som användningen av grus på vägarna ökar.