Lamborghini LP500 tillbaka efter 50 år

Pirelli Cinturato CN12 - Lamborghini. Bild: Pirelli

Pirelli Cinturato CN12 som en gång utrustade prototypen Lamborghini Countach LP500 från 1971 är tillbaka efter 50 års väntan.

Den slutgiltiga versionen av Countach togs slutligen i produktion 1974 med ett däck som var annorlunda i specifikationen än den ursprungliga CN12 –prototypen. Nu har Lamborghini bestämt sig för att återskapa den historiska bilen från 1971 främst för samlare. Pirellis ingenjörer har efter en noggrann analys- och forskningsprocess i Pirellistiftelsens arkiv tagit fram specifikationen och återskapat CN12 som tidigare designats för Lamborghinis mästerverk.

Pirelli, som har arbetat med Lamborghini sedan 1963, gjorde om däcken som användes till prototypen LP500, som bar unika Cinturato CN12 -kåpor när bilen visades första gången på bilsalongen i Genève. Detta var det allra första lågprofildäcket, som redan använts av den legendariska Miura med olika mått. Pirelli utvecklade en specifik version av detta däck för LP500, med ett förhållande mellan höjd och bredd på 0,6: det lägsta som någonsin setts vid den tiden. Själva däcken var i 245/60 R14 storlek fram och 265/60 R14 bak: exakt samma dimensioner som används för dagens rekonstruerade version. Slitbanemönstret är också identiskt, medan sammansättningen och strukturen använder den senaste moderna tekniken för att erbjuda mer säkerhet än vad som var tillgängligt 1963.

Återupplivandet av Countach LP500, som debuterade på det berömda Villa d’Este Concours, genomfördes av Lamborghinis arvavdelning, som lade mer än 25 000 timmars arbete för att väcka drömmen om en av märkets mest hängivna samlare till liv. Lamborghini Countach blev en omedelbar klassiker och lanserade en serie omedelbart igenkännbara designdetaljer som skulle fortsätta att karaktärisera bilarna från 1970 -talet till nu.

Det historiska samarbetet mellan Pirelli och Lamborghini – två italienska företag – kan definieras som en kontinuerlig process av ömsesidig teknisk innovation som har fortsatt obevekligt under årtiondena. Från de allra första Lamborghini -modellerna, som använde däck från Cinturato -familjen, fortsätter historien till i dag, där varje modern Lamborghini bär de senaste Ultra High Performance (UHP) P Zero -däcken, vilket förenar Pirellis erfarenhet i världens mest prestigefyllda motorsportmästerskap med ett pågående samarbete som involverar de allra bästa biltillverkarna. Lamborghinis sortiment utvecklas ständigt, vilket innebär att Pirelli fortsätter att utveckla skräddarsydda däck för att matcha de krävande prestandaegenskaperna för varje modell: från P Zero och P Zero Corsa för coupéer, spyders och roadsters, till Scorpion för Urus SUV.

Familjen Pirelli Collezione har ett uppdrag att bevara och främja fordonshistoria genom att kombinera vintageutseende med modern teknik och produktionsprocesser för bättre effektivitet och säkerhet. Pirellis Collezione-däck garanterar kvalitetsmaterial och en säker struktur som bara kan uppnås med hjälp av de senaste däcktillverkningsteknikerna. Förutom att återge en klassisk mönsterdesign eller vintage bokstäver, speglar Pirellis Collezione-däck också milstolparna i periodens däckdesign, till exempel korsskiktet av den historiska Stella Bianca, fortfarande tillverkad med maskiner baserade på know-how för tid. Collezione-serien består av några riktigt legendariska namn: från den ikoniska Stella Bianca som lanserades 1927, till Stelvio, och till det nyare Cinturato P7 (1974), P5 (1977), P Zero (1984) och P700-Z ( 1988). Resultatet av detta nära samarbete med världens mest eftertraktade biltillverkare förbättrar originalprestandan hos de klassiska bilarna som dessa Collezione -däck nu är monterade på.

Pirelli Collezione -däck är tillgängliga från specialiserade klassiska bilhandlare, liksom från Longstone Tyres och Pirellis P Zero World -flaggskeppsbutiker i Los Angeles, München, Monaco, Dubai och Melbourne.

För att reproducera däck från Pirelli Collezione var det viktigt att ha tillgång till allt material som användes i dess utveckling när de var helt nya, från design till produktion. Dokumenten som rör varje Pirellidäck lagras noggrant hos Pirelli Foundation: Pirellis historiska arkiv. Där finns det tiotusentals dokument som rör utvecklingen av varje däck under det senaste århundradet, samt specifikationen för de maskiner som används för att göra dem, för att inte tala om tekniska filer som anger storleken på formarna för vulkanisering, utformning av slitbanemönstret och de ursprungliga markeringarna – med storlek, däcktyp och företagslogotyp – på däcksidan.

Pirelli Foundation, som skapades 2008, har ett arkiv som är mer än 3,5 kilometer långt och som täcker Pirellis historia från invigningen 1872 fram till idag. Arkivet innehåller också alla de visuella element som används för att berätta historien, till exempel fotografier, skisser och affischer, samt ljud- och filminspelningar och företagstidningar. Sedan 1972 har det skyddats av den nationella kulturarvsavdelningen. Pirelli Foundation är värd för flera aktiviteter som belyser företagets industriella arv, inklusive publikationer, utställningar och kongresser samt guidade turer. Dessa evenemang involverar tusentals människor varje år, och ett viktigt element är utbildning, med kurser riktade till skolor på alla nivåer, ända upp till ledande universitet. Huvudsyftet är att öka medvetenheten om Pirellis värld även bland de yngsta studenterna, så att de kommer närmare företagets värderingar och kultur.

About Däckavisen 1121 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!