Lagen tillåter sommardäck, året om

Det har blivit en kär tradition i Nordnorge att bänka sig framför nyheterna på TV för att skratta åt alla söder om Trondheim som skall köra bil när årets första snö har landat.
I likhet med Sverige kan man med säkerhet säga att Norge är ett vinterland, med alla glädjer och sorger det medför. Visst skulle man då tro att det är lagstiftat att köra med vinterdäck i vintermånaderna, och att Norge är den perfekta platsen att bli företagare inom däckbranschen. Men så enkelt är det alltså inte. Visst finns det en hela massa regler om hur man skall sko sig på dom norska vintervägarna, men sanningen är att man helt lagligt kan köra med sommardäck året om i vårt kära grannland. Där som man går i tankarna om att starta eget är https://starta-enskildfirma.se/ platsen att börja.
Vad säger lagen
Det närmaste vi kommer en lagtext på påbud om vinterdäck är: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.»
Med andra ord finns det inget påbud eller konkret lag om att använda vinterdäck eller dubbdäck, men att man skall använda däck som är anpassade till gällande förhållanden.
I kontrastfylld stil öppnar lagen däremot för att det är tillåtet att byta om till, och köra med dubbdäck i Nordland, Troms och Finnmark från och med 16 Oktober.
I resten av landet är det tillåtet att köra med dubbdäck från och med 1 November.
Samtidigt finns det krav om att mönsterdjup på sommardäck skall vara minst 1,6 millimeter, medans NAF (Norges Automobil Forbund) rekommenderar 3 millimeter.
På vinterdäck är kravet till mönsterdjup 3 millimeter, men NAF rekommenderar minst 4 millimeter.
För släp gäller samma krav om mönsterdjup som för själva fordonet.
Men igen finns det inget påbud om vad man skall använda när. Det blir en individuell bedömning.
Man kan dock självklart straffas där som man skulle förorsaka skada på grund av oförsiktighet.
Hänsyn till trafiksäkerheten vill alltid vara avgörande för hur en situation bedöms där som det skulle hända något.
Så inte överraskande är försäkringsbolagen på banan för att uttrycka sitt bekymmer, och pekar till att Norges grannländer för länge sedan hunnit lagfästa påbud genom att påpeka att personer som väljer att köra med sommardäck på vintern är en fara för sig själv och andra.
Dom kräver bland annat högre böter, prikkbelastning, samt lägre tröskel för att dra in körkort.
Norska Vegdirektoratet hadde i 2012 en utredning om att införa ett påbud om att använda vinterdäck där flera aktörer var på banan med sina meningar.
Resultatet blev att dåvarande minister Marit Arnstad bestämde att ett påbud eller en lagändring inte var nödvändigt.
Rekommenderade regler
Några viktiga punkter när det kommer till fordon med under 3500 kg tillåten totalvikt:
Minsta mönsterdjup skall vara över ¾ av slitbanans bredd og runt däckets omkrets.
Kravet til mönsterdjup på vinterdäck är 3 millimeter. NAF rekommenderar 4 millimeter.
Kravet till mönsterdjup på sommardäck är 1,6 millimeter. NAF rekommenderar 3 millimeter.
Mellan 1. november og første måndag etter andre påskdag, är det tillåtet att använda dubbdäck i södra delar av Norge.
I Nordland, Troms och Finnmark kan du köra med dubbdäck mellan 16. oktober och 1. maj.
Det finns inget påbud om att man skall använda vinterdäck på fordon under 3500 kilo tillåten totalvikt, men reglerna säger att du skall säkra bra väggrepp efter gällande förhållanden.
För fordon med över 3500 kilo tillåten totalvikt:
Minsta mönsterdjup skall vara över ¾ av slitbanans bredd og runt däckets omkrets.
Både fordon och släp måste ha däck med minst fem millimeter mönsterdjup i perioden 1. november till førsta måndagen efter 2. påskdag.
I Nordland, Troms og Finnmark gäller detta i perioden 15. oktober till 30. april.
Mellom 15. november og 31. mars er det påbudt med rene vinterdekk på kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt.
Lättare fordon har inget krav om vinterdäck, men på tyngre fordon er altså det påbudt.
Däck måste vara speciellt märkta M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og konstruerade for vinterkörning.