Låga utsläpp med nya Pirelli Scorpion Zero

Pirelli har förstärkt sitt partnerskap med Land Rover genom att skapa nya Scorpion Zero All Season-däck som kommer att sitta som originalutrustning på nya Defender.
Pirellis ingenjörer arbetade tillsammans med sina motsvarigheter från Land Rover för att designa skräddarsydda Scorpion Zero All Season-däck för nya Defender: Land Rovers off-road-ikon, som är en del av ett intensivt utvecklingsprogram som har ägt rum över hela världen under de mest extrema förhållandena.
Pirelli Scorpion Zero All Season togs fram som ett Ultra High Performance (UHP) -däck, avsett för stadsjeepar och utformat för att ge maximal prestanda under varje säsong: både på torrt och vått underlag, vilket ska garantera utmärkta nivåer av komfort och säkerhet som minskar buller.
För att nå Land Rovers mål att ha däck i klass A i rullmotstånd arbetade Pirellis ingenjörer utifrån ”standard” Scorpion Zero All Season, i 19 till 20 tum storlekar, för att öka dess terrängförmåga och minska rullmotståndet till ett minimum. En verklig utmaning för Pirelli, Land Rover är en av de första tillverkarna i världen som fokuserar på minskade utsläpp på sina nya terrängfordon.
Utvecklingen av det nya däcket följde Pirellis ”perfect fit”- filosofi genom att använda nya material för konstruktionen och gummiblandningen med kravet att klassificeras i klass A i rullmotstånd, vilket specifikt efterfrågades både för terräng – och prestanda på vått gräs. För detta specifika test, som utfördes på en kulle, testade Land Rover Pirellis Scorpion Zero All Season både uppåt i konstant hastighet och i sidled över sluttningen för att bedöma sidogreppet på vått gräs.
För att uppfylla Land Rovers prestations- och effektivitetsmål för Defender genomgick Scorpion Zero All Season-däcken en mönsterändring med en ny design på axeln och ett dubbelt slitbaneblock som förbättrar greppet på lera, gräs och snö. Detta är viktigt för Defenders prestanda och stabilitet: även vid höga hastigheter och på typiska terrängytor.
Utvecklingen av den nya Scorpion Zero All Season för den senaste Defender startade från Pirellis anläggningar i Carlisle och Milano med en serie inomhuslaboratorietester innan vi gick vidare till ett utomhusprogram. Ett av testområdena som användes var Eastnor Castle i Malvern Hills i Storbritannien där Pirellis Scorpion Zero All Season-däck testades på 66 mil av varierad terräng för att hitta sina gränser. Snö- och istester ägde rum på Land Rovers Revi Arjeplog i norra Sverige, medan Pirelli använde Land Rovers egna testbana i Gaydon i Warwickshire, England för mjuk hantering och komfort. Höghastighets- och våthanteringstesterna gjordes vid legendariska Nurburgring i Tyskland och vid Applus- och Idiada-anläggningen i Spanien samt vid Pirellis egna Vizzola-testspår. Detta anses av Land Rover vara en av de bästa platserna för att bedöma våthantering, vilket understryker den långa historien mellan de två företagen som går tillbaka till 1970-talet, då den första Cinturato P5 utvecklades för Jaguar.