Kraftig ökning av eldrivna lätta lastbilar

Februari 2024 visar på en anmärkningsvärd ökning av nyregistreringar av lätta lastbilar, där eldrivna modeller nu utgör en fjärdedel av dessa registreringar. Denna trend indikerar en växande acceptans och anpassning till mer miljövänliga transportalternativ inom näringslivet.
I februari registrerades totalt 3 613 nya lätta lastbilar, vilket är en ökning med 21 procent jämfört med samma period föregående år. Av dessa var 25 procent eldrivna, en andel som förväntas öka i takt med att regeringens klimatpremie för eldrivna lätta lastbilar börjar få effekt. Denna utveckling speglar en växande medvetenhet och ett engagemang för att minska koldioxidutsläppen och övergången till en mer hållbar fordonsflotta.
Personbilsmarknaden visar dock en annan bild. Trots en liten ökning på nära två procent i nyregistreringar av personbilar i februari jämfört med föregående år, låg siffrorna fortfarande omkring 13 procent under genomsnittet för de senaste fem åren. Den totala andelen av elbilar bland dessa nyregistreringar uppgick till 28 procent, men visade en nedgång på 15 procent jämfört med föregående år. Dessa siffror understryker den fortsatta svagheten på privatmarknaden, särskilt för elbilar. Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, framhäver behovet av riktade insatser från regeringen för att stimulera efterfrågan på elbilar bland privatpersoner.
För tunga lastbilar och bussar var nyheterna mindre positiva, med en nedgång i nyregistreringar med 16 procent för tunga lastbilar och 17 procent för bussar. Under månaden registrerades 431 tunga lastbilar och 40 bussar. Dessa siffror kan ses som en indikation på de utmaningar som den tyngre transportsektorn fortfarande står inför i övergången till mer hållbara alternativ.
Sammanfattningsvis visar nyregistreringarna i februari 2024 en blandad bild av fordonsmarknaden. Å ena sidan visar ökningen av eldrivna lätta lastbilar ett positivt steg mot en mer hållbar transportsektor. Å andra sidan belyser den svaga tillväxten inom personbilsmarknaden och nedgången för tunga fordon och bussar de utmaningar som återstår för att uppnå en bredare omställning till eldrivna fordon. Det är tydligt att ytterligare åtgärder och incitament behövs för att påskynda denna omställning, både på företags- och privatmarknaden.