”Kör som en kvinna” Däcktillverkaren Hankook vann brons

Förra hösten gick däcktillverkaren Hankook och Trafiksäkerhetsorganisationen NTF ut i ett gemensamt upprop inför vintern med budskapet ”Kör som en kvinna”. Kampanjen blev mycket uppmärksammad och på torsdagskvällen fick Hankook och reklambyrån Cheil Nordic ta emot ett brons i den internationella reklamtävlingen Epica Awards i kategorin Automotive Online campaigns.
Stockholm, Sverige 12 december 2017 – Bakgrunden till kampanjen var att män och framförallt yngre män i åldern 18-25 år är överrepresenterade i olycksstatistiken på de svenska vägarna. Statistiken talar sitt tydliga språk – män är inte lika säkra bilförare som kvinnor. Undersökningar visar att män tar fler risker, kör med mindre marginaler och löper betydligt större risk än kvinnor att skada sig själva och andra i trafiken.
”Det känns fantastiskt att få ett så pass prestigefyllt pris för en kampanj där huvudsyftet var att öka trafiksäkerheten i Sverige genom att förändra framförallt mäns körstil. Titeln på kampanjen var medvetet provokativ och det tog skruv. Vi nådde total cirka 8 miljoner människor med vårt budskap och vi hoppas därför att vi gjorde nytta, säger Christine Silfversparre, marknadschef på Hankook Sverige.
”Kör som en kvinna” baserades på statistik som visar att kvinnor är mycket säkrare i trafiken i kontrast till de fördomar som gör gällande att kvinnor kör sämre än män. En film spelades in där dessa fördomar bekräftades, men som avslutades med hur verkligheten ser ut. Filmen fick stor spridning utan att en enda annons såldes. Detta kombinerades med att Hankook i samarbete med NTF gick ut i media och spred budskapet.
”Det var det provokativa budskapet i kombination med hårt arbete med såväl PR som digital spridning som gjorde att vi nådde ut så brett. För Hankook som relativt nytt och okänt varumärke på den svenska marknaden var det ett mycket bra sätt att bygga kännedom på. Det visar att Hankook som en aktör inom fordonsindustrin med sina produkter och sitt agerande prioriterar konsumentens säkerhet, säger Tae Kyung Kim, Managing Director på Cheil Nordic.
På torsdagskvällen fick Hankook och Cheil kvitto på att kampanjen var en framgång då den belönades med ett brons i kategorin Automotive Online campaigns på Epica Awards årliga gala i Berlin. Epica Awards är en av de största och mest prestigefyllda reklamtävlingarna i världen och den enda där juryn består av journalister från världens viktigaste marknadsförings- och kommunikationsmedier.
”Priset ger oss motivation att fortsätta med kommunikation som syftar till att öka trafiksäkerheten och att utmana fördomar. Om vi genom ”Kör som en kvinna” fick några män med riskabel körstil att öppna ögonen och ändra sitt körsätt har vi förhoppningsvis förhindrat några trafikolyckor. Det ska vi fortsätta med”, säger Christine Silfversparre.
Här går det att se casefilmen: https://www.youtube.com/watch?v=JLryM1Ofpsw
Här går det att se #körsomenkvinna: https://www.youtube.com/watch?v=AiYLQ4z_LOo