Ingenjören Younghee Jun om arbetet med att utveckla däck

Younghee Jun arbetar på forsknings- och utvecklingsavdelningen på Hankook Tire & Technology Bild: Hankook

Younghee Jun arbetar på forsknings- och utvecklingsavdelningen på Hankook Tire & Technology. Efter att ha studerat ingenjörsvetenskap på Inha University och Illinois Institute of Technology arbetar hon idag i utvecklingsteamet för originalutrustning, där hon framför allt fokuserar på exklusiva bilar/superbilar. Hennes projekt involverar bland annat utveckling av däck till Porsche Panamera, Porsche Cayenne och BMW X3M/X4M. Hon arbetar även med att utveckla hållbara däck för ett annat projekt som just nu är hemligt.

Hur kommer det sig att du blev ingenjör i bilindustrin?

Jag har varit intresserad av bilar sedan jag var liten. Ju äldre jag blev, desto mer intresserad blev jag av bilindustrin. Jag är själv en passionerad förare, så jag bestämde tidigt att jag skulle studera ingenjörsvetenskap. Däcket är det lastbärande elementet i fordonet och utgör själva kontakten mellan fordonet och vägen. Det har en mycket central roll när det kommer till säkerheten, och det var detta som gjorde att jag till slut valde att fokusera på däck professionellt.

Skulle man kunna kalla dig för en bilentusiast? Är du entusiastisk kring teknologi överlag?

Jag är absolut bilentusiast, vilket är en fördel i mitt arbete och gör arbetslivet oerhört mycket roligare. Vid vissa test är jag till exempel på plats på Nürburgring eller andra testbanor. Det är fantastiskt att se de produkter som jag har utvecklat användas i praktiken och att få testa prestandan under verkliga förhållanden.

Hur kommer det sig att du började arbeta för Hankook?

Jag tog god tid på mig att välja vilket företag jag skulle påbörja min karriär hos. Det första jobbet bestämmer trots allt ofta vilken riktning din karriär kommer att fortsätta. Det blev snabbt tydligt att jag ville vara en del av ett utvecklingsteam, eftersom snabb feedback och generösa mängder med tajta deadlines sporrar mig. Ett företag med en stor forsknings- och utvecklingsavdelning inom min expertis –utveckling av originalutrustningsdäck – som Hankook passar mig, mina intressen och mina styrkor som handen i handsken.

Tror du att kvinnor kan ha ett annat förhållningssätt gentemot däckutveckling än manliga kollegor? Tror du kvinnor möter andra utmaningar?

Inom vissa arbetsgrupper och sektorer så ställs kvinnor absolut inför utmaningen om att behöva demonstrera och bevisa sin kompetens i högre grad. Personligen har jag aldrig upplevt något sådant. Jag tror att mina personliga kvaliteter, mitt arbetssätt och hur jag löser problem är helt avgörande. Kön spelar ingen roll. Jag är väldigt detaljfokuserad och är mycket ambitiös. Jag tror att många på forsknings- och utvecklingsavdelningen är mycket fokuserade, och arbetsmiljön på Hankook Technodome är mycket modern överlag.1 Det är väldigt viktigt för mig och gör att jag kan fokusera helt och hållet på mitt arbete. Mångfald och jämställdhet är en självklarhet bland medarbetarna.

Är du Porsche-fantast? Har du någonsin haft möjlighet att köra en själv?

Porsche är naturligtvis ett väldigt speciellt varumärke som står för en mycket specifik sorts sportbil. Om man har en passion för bilar är man troligtvis också ett Porsche-fan. Så jag blev mycket glad när jag fick leda Porsche-projektet. Hittills har jag bara kört Cayenne och Panamera. Har du nyckeln till en Porsche 911 med dig? I så fall tar jag den gärna.

Om du jämför det här däcket till Porsche med standardversionen av Ventus S1 evo Z – vilka är de största förändringarna som gjorts?

Mönstret har tagits fram specifikt för högprestanda fordon. För Porsche Panamera fokuserade vi extra mycket på goda köregenskaper och prestanda på våta och torra vägar. Vi gjorde detta för att se till att däcket stödjer fordonets dynamiska och sportiga egenskaper på bästa möjliga sätt. För eftermarknaden behöver däcket fungera på en lång rad olika bilmodeller. För att uppnå detta har Hankook sitt eget utvecklingsteam, som bestämmer var det bästa tvärsnittet ligger för relevanta egenskaper, så att däcket ska fungera så pass optimalt på så många fordon som möjligt.

Hur länge arbetade du på det här projektet och vilka specifika utmaningar stötte du på?

Det tar vanligtvis mellan ett och tre år att utveckla ett originalutrustningsdäck. Specifikationerna tas fram i samarbete med biltillverkaren. De fastställer vilka krav däcket ska uppfylla. Helst vill vi överträffa de uppställda målen. För att uppnå detta är det extra viktigt med ett smidigt samarbete med andra team som är involverade i områden så som material, forskning och produktion. Det är just här som mina färdigheter som projektledare ställs på prov.

När vi klargjort de viktigaste specifikationerna med originalutrustningspartnern börjar det riktiga arbetet för oss. Då och då stöter vi på nya utmaningar under processen. Med däcket till Porsche Panamera behövde vi till exempel experimentera längre än vanligt innan vi hittade den perfekta lösningen för att skapa ett däck som var så tyst som möjligt.

Vilka verktyg använder ni under utvecklingen och vilka är du direkt involverad i?

För det här projektet har vi använt oss mycket av vår senaste teknik, och många av våra utvecklingsverktyg. De hjälpte mig framför allt att förenkla processen med att välja ut material och gjorde hela processen mycket effektivare. CATIA (Computer-Aided Three-Dimensional Interactive Application) används till exempel för modellering och simulering, och kan också användas för att skapa tredimensionella modeller. Eller VDAP (Vehicle Dynamics Analysis Program) som förutser däckets prestanda på själva fordonet. Mycket har hänt under de senaste åren. Mitt jobb har också blivit allt mer digitalt, vilket är väldigt spännande.

Arbetar du direkt med Hankooks testförare för att förbättra däcket? Finns det några speciella krav från Porsche som ni behövde ha med i beräkningarna?

Jag jobbar inte enbart nära Hankooks subjektiva testförare utan också med de objektiva förarna.2 Vi utbyter idéer hela tiden och håller kontakten via olika plattformar. Ibland använder vi Microsoft Teams, men ofta skickar också vi mejl eller pratar i telefon. Men det är alltid roligast att få träffa mina kollegor på testbanan eller kontoret. Vi har naturligtvis nära kontakt med våra originalutrustningspartners. Ett viktigt bidrag, framför allt för det här projektet, har varit det utmärkta samarbetet med alla inblandade. Allt fungerade som planerat och däcket kunde börja serieproduceras.

Är det något annat som du vill dela med dig av eller lägga till?

Jag är väldigt tacksam över att ha fått möjlighet att sprida lite ljus på mitt yrke som däckutvecklare. Kvinnor i synnerhet behöver inte vara rädda för att ge sig in i branscher som kanske ses som traditionellt manliga. I slutändan är färdigheter och passion nyckeln till framgång. Det känns härligt att veta att resultatet av mitt arbete finns där ute och förbättrar människors upplevelse på vägarna, och att ett däck som jag och mina kollegor har utvecklat monteras på tusentals bilar från Porsche redan i fabriken. Det motiverar mig varje dag. För mig var den tuffa utbildningen värd allt slit och jag är verkligen nöjd med mitt jobb.

___________________________________

1: Technodome är hjärtat av Hankooks forsknings- och utvecklingsavdelning, och har designats av Foster + Partners som är en arkitektbyrå som grundats av Sir Norman Foster. Den är belägen i Daejeon i Sydkorea och är resultatet av en total investering på 266,6 miljarder KRW (cirka 230 miljoner USD) och är ett miljöoptimerat, högteknologiskt forskningscenter med den allra senaste utrustningen.

2: Subjektiva och objektiva testförare kontrollerar däckets prestanda på en testbana. De objektiva testerna utförs med hjälp av mätteknologi. Den registrerar allt som kan mätas, till exempel varvtider och bromssträckor. De subjektiva testresultaten baseras på den expertis och känsla för däcket som de olika förarna har byggt upp under år av träning. Feedbacken från dessa tester är ovärderlig för utvecklarna, och används för att se till att slutprodukten fungerar som det är tänkt när produkten väl är ute på vägarna.

About Däckavisen 1055 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!