Information om däckventiler och ventilhattar

När man kör bil är det viktigt att ha ordentligt med luft i däcken. Efter att ha pumpat däcken måste man försäkra sig om att luften också stannar kvar, då för lite luft kan vara trafikfarligt och skada bilen.
Några komponenter vars roll i detta man kanske inte tänker på så ofta är däckventiler med tillhörande ventilhattar. Vi ska nu berätta lite mer om dessa delar och hur viktiga de faktiskt är.

Däckventilerna används för att fylla på luft
Att vart och ett av däcken på ens bil har en ventil kommer nog inte som en nyhet för så många. Det är ju trots allt via den man fyller på luft varje gång man pumpar däcken.
Den vanligaste typen av ventil består av tre delar – ett hölje i gummi eller metall, ett “rör” i metall som är fäst från insidan samt en ventilhatt. Den sistnämnda av dessa delar spelar faktiskt större roll än man kan tro.
Underskatta inte ventilhattarna
Det är vanligt att ventilhattar försvinner i samband med att man fyller på luft i sina däck eller gör ett däckbyte. I och med att denna lilla komponent kan verka ganska betydelselös så väljer många att bara låta det vara, och inte ersätta den.
Men det kan vara ett dåligt val för din bil. Att köra runt utan detta skydd ökar nämligen risken att råka ut för olika typer av däckproblem. Vi kommer berätta mer om detta i nästa avsnitt av denna text.
Risker med att köra utan ventilhattar
Om en eller flera av dina ventilhattar kommer bort så behöver det inte alltid leda till problem. Men risken finns alltjämt, och det är därför inte att rekommendera. När ventilerna på dina däck saknar ventilhattar kan smuts ta sig in i dem. Detta kan göra att det börjar läcka luft, och att åka omkring med för lågt lufttryck kan i sin tur ha många konsekvenser.
Dels gör det att däck slits snabbare och går sönder enklare. Det förlänger även bromssträckan och försämrar bränsleekonomin. Således bör du alltid försäkra dig om att alla ventilhattar är kvar när du kollar lufttrycket på dina däck, vilket bör göras varje månad.
I Moderna bilar och lastbilar har ofta ett inbyggt system för detta. Du kan läsa mer om detta på volvocars.com. Dessa system tenderar dock att vara mindre avancerade på personbilar, så det rekommenderas att du även gör en manuell kontroll.
Trasiga ventiler är också en riskfaktor
Att själva ventilen till ett däck går sönder är något som kan ge ännu mer bekymmer. Ventilerna utsätts för mycket påfrestning och riskerar därför att gå sönder med tiden. Det räcker dessutom med ganska små skador på dem för att de ska börja släppa ut en hel del luft.
När detta inträffar kan man råka ut för samma problem som vi nämnde ovan kopplat till ventilhattar. Med defekta ventiler brukar dock skadan ske ännu snabbare. För att förebygga detta kan det vara bra att byta ut ventilerna regelbundet, även om de inte ännu är märkbart trasiga.
Byte av däckventil
Om du har ventiler i gummi är det ideala att byta ut dem ungefär en gång i halvåret, medan metallventiler håller desto längre. Bytet kräver sällan mer än en timmes arbete på en verkstad.
Det allra billigaste är förstås att göra det själv. Detta kan antingen vara ganska enkelt eller lite klurigt beroende på din bil. I bästa fall är det bara att skruva ut den gamla ventilen, ersätta den med den nya och sedan fylla på luft i däcket.
För att göra detta så smidigt som möjligt finns det speciella verktyg/verktygssatser just för ändamålet. Observera att detta avser byte av själva ventilnålen.
Sammanfattning
Däckventiler med tillhörande ventilhattar ser till att lufttrycket i dina däck stannar på rätt nivå. De håller tätt när du kör och förhindrar att smuts kommer in i ventilen.