Inför Kanadas Grand Prix 2018

Pirelli däck
Foto: Formel 1

Till helgens Grand Prix i Kanada har Pirelli valt ut samma däck som senast i Monaco. Samtidigt är de båda banorna extremt olika. I Monaco brukar kvalificeringen vara avgörande, då startordningen ofta avspeglas i resultaten. I Kanada kan däremot allt hända mellan start och målgång. På Circuit Gilles Villeneuve i Montreal finns goda möjligheter till omkörningar. Här sätts nya P Zero Pink hypersoft ordentligt på prov, med höga hastigheter och utmanande kurvor.

Banan ur ett däckperspektiv
Än en gång har Pirelli valt ut P Zero Red supersoft, P Zero Purple ultrasoft och P Zero Pink hypersoft.
Circuit Gilles Villeneuve är en semi-permanent bana som används sparsamt.
Loppet är ett av säsongens mest krävande för bilarnas bromsar. Om bromsarna överhettas riskerar det såklart att även påverka däcken. Vädret är oförutsägbart: 2011 års Grand Prix i Kanada blev det längsta loppet någonsin på grund av regn som ledde till många avbrott. Säkerhetsbilar är mycket vanliga på Circuit Gilles Villeneuve.

Vad är nytt för i år?
Arrangörerna har beslutat att bygga om hela depåområdet.
Pirellis utvecklingsprogram för 2019 fortsatte vid Paul Ricard i Frankrike under två dagar, där Mercedes förarna George Russell och Valtteri Bottas fokuserade på däcken ”wet” och ”intermediate”, som används vid regn och vått underlag.

About Däckavisen 1160 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!