Inför Kanadas Grand Prix 2018
Till helgens Grand Prix i Kanada har Pirelli valt ut samma däck som senast i Monaco. Samtidigt är de båda banorna extremt olika. I Monaco brukar kvalificeringen vara avgörande, då startordningen ofta avspeglas i resultaten. I Kanada kan däremot allt hända mellan start och målgång. På Circuit Gilles Villeneuve i Montreal finns goda möjligheter till omkörningar. Här sätts nya P Zero Pink hypersoft ordentligt på prov, med höga hastigheter och utmanande kurvor.
Banan ur ett däckperspektiv
Än en gång har Pirelli valt ut P Zero Red supersoft, P Zero Purple ultrasoft och P Zero Pink hypersoft.
Circuit Gilles Villeneuve är en semi-permanent bana som används sparsamt.
Loppet är ett av säsongens mest krävande för bilarnas bromsar. Om bromsarna överhettas riskerar det såklart att även påverka däcken. Vädret är oförutsägbart: 2011 års Grand Prix i Kanada blev det längsta loppet någonsin på grund av regn som ledde till många avbrott. Säkerhetsbilar är mycket vanliga på Circuit Gilles Villeneuve.
Vad är nytt för i år?
Arrangörerna har beslutat att bygga om hela depåområdet.
Pirellis utvecklingsprogram för 2019 fortsatte vid Paul Ricard i Frankrike under två dagar, där Mercedes förarna George Russell och Valtteri Bottas fokuserade på däcken ”wet” och ”intermediate”, som används vid regn och vått underlag.