Husbilar och husvagnar
Husbilar och husvagnar har länge varit symboler för frihet, äventyr och den ultimata semestern. Men hur ser marknaden ut idag och vilka faktorer påverkar försäljningen och intresset?
Trots periodvisa skämt och stereotyper har husvagnar och husbilar behållit sin ställning som populära semesterfordon. Särskilt intressant är att husbilar nu även lockar yngre generationer. Snittåldern på 65 år bland husbilsägare förväntas sjunka, då allt fler under 35-40 väljer att semestra på hjul.
Enligt Vroom, ett företag som analyserar fordonsmarknaden, var husvagnsförsäljningen stark i början av 2000-talet, med en topp 2007 med 6 480 nya fordon. Jonas Karlsson, VD för Forsbergs Fritidscenter, Nordens största husbils- och husvagnsåterförsäljare, ser den starka svenska camping-traditionen som en bidragande orsak till detta.
“Sverige är vackert och det finns ett bra nät av campingplatser. Sedan pandemin har även ställplatserna blivit allt fler,” säger Karlsson.
Husvagnsförsäljningen har varit jämn över tid, medan husbilsförsäljningen har varierat mer. Efter att ha femdubblats mellan 2000 och 2017, sjönk husbilsintresset på grund av förändrade skatteregler. Men under pandemin 2020-21 ökade försäljningen kraftigt igen, innan den avtog.
2022 visade sig vara ett utmanande år för marknaden. Kriget i Ukraina, höga energipriser, inflation och osäkerhet i ekonomin ledde till minskad försäljning. Men detta var inte de enda problemen. Svårigheter för leverantörer att tillverka och leverera husbilar och husvagnar ledde till ökade leveranstider.
När det gäller märken dominerar fem företag: Adria, Kabe, Hobby, Knaus och Polar på husvagnsmarknaden, medan husbilsmarknaden är mer diversifierad. En trend mot mindre och mer kompakta husbilar, så kallade camper vans, har rört om på marknaden, där exempelvis Volkswagen har ökat sin marknadsandel.
Marknaden för begagnade fordon spelar också en viktig roll. Begagnatmarknaden var under 2021/2022 ungefär tre gånger större än försäljningen av nya husbilar och husvagnar. Husbilar har i snitt en livslängd på 33 år och husvagnar 40 år.
Under pandemin, när flygresor och utlandssemestrar sattes på paus, ökade intresset för både husbilar och husvagnar. Karlsson tror att många som redan var intresserade passade påatt ta steget och investera. Men till skillnad från förväntningarna, att många som testat husbil eller husvagn skulle sälja den efter pandemin, har intresset istället ökat än mer.
“Så trots att det såldes färre enheter under 2022 jämfört med rekordåret 2021, är intresset för husbil och husvagnslivet jättestort och vi ser nu en ökad försäljningen igen,” säger Karlsson.
Men vad är det som mest påverkar försäljningen? Karlsson menar att ett stabilt ekonomiskt läge är avgörande. Konsumenter vill veta vad som gäller oavsett om ekonomin i stort är bättre eller sämre. Ovisshet, särskilt om räntenivåer och inflation, är skadligt för marknaden.
Trots utmaningarna, så verkar husbils- och husvagnsmarknaden stå stark. Med ökad efterfrågan, inte bara från äldre generationer, men även från yngre, är framtiden för denna rullande semestermarknad ljus. Fritidsfordonen är här för att stanna och vi kan vänta oss mer innovation och tillväxt i denna sektor.