Höjd prognos för tunga lastbilar men varning för nya EU-regler
Styrelsen för MRFs sektion för Tunga Fordon har höjt sin prognos för årets registreringar av tunga lastbilar över 16 ton, från 5 500 till 5 900 enheter. Men samtidigt lyfts ett varningens finger inför framtida utmaningar.
“Produktionen har kommit igång efter störningarna med komponentbrist under förra året. Det står många lastbilar hos påbyggarna som är på väg ut”, säger Tomas Engsund, ordförande i Tunga styrelsen.
Den ökade produktionen gäller också för el-fordon, men nivåerna är fortfarande blygsamma. Andelen el-fordon beräknas för 2023 landa runt 5 %. Scania planerar en tillfällig stängning av sin fabrik i Södertälje för att förbereda för elfordonsproduktion. Stängningen förväntas dock inte påverka årets produktionssiffror, eftersom den svenska volymen ska kunna hanteras av Scanias fabriker i Holland och Frankrike.
Men även om prognosen för tunga lastbilar har höjts, uttrycker Engsund oro för de potentiella effekterna av EU:s nya regler, vilka kräver nya färdskrivare för fordon som tas i trafik från 21 augusti 2023. Detta kan påverka möjligheterna att introducera den senaste tekniken, inklusive el-fordon, på vägarna.
“Vi har varit i kontakt med myndigheterna här i Sverige för att se om det finns möjligheter till övergångsregler då det är en brist av nya färdskrivare inom hela EU”, säger Engsund. Men hittills har svaret varit att det inte kommer att ske någon förändring av det befintliga regelverket. Denna situation kan innebära hinder för fortsatt utveckling och tillväxt inom fordonssektorn, varnar han.