Hjul som lossnar orsakar skador för 10 miljoner
Om du glömmer att efterdra dina hjul kan det bli både farligt och dyrt
Under de närmaste månaderna kommer hundratals norska bilister att tappa sina nyligen monterade sommarhjul vid körning och skada sina bilar.
-Varje år rycker Falck och andra bilbärgare ut för att hjälpa flera hundra desperata bilägare med bara tre hjul kvar på bilen. På grund av lösa hjulbultar har det fjärde hjulet rullat sin egen väg, säger Arne Voll, kommunikationschef på försäkringsbolaget Gjensidige.
Beräkningar som Gjensidige har gjort åt försäkringsbranschen i Norge visar att nästan 500 bilägare drabbas av detta varje år, de flesta i samband med att man bytt till sommardäck eller vinterdäck. Dessutom finns det många som har tur och upptäcker det innan hjulet lossnat helt.
Om hjulen lossnar under körning kan det bli stora materiella skador, säger Voll. Skadorna varierar mycket men snittkostnaden ligger på cirka 20.000 NOK. Hjul som lossnat rullar sina egna vägar och skapar skador för över 10 miljoner NOK årligen i Norge.
Oavsett om du byter däck själv eller på en däckverkstad så är det mycket viktigt att dra åt hjulbultarna efter några mil. Att tapp ett hjul under körning kan få allvarliga konsekvenser. De materiella skadorna är en sak, men tänk om man tappar kontrollen över bilen och kör på en människa, varnar Voll.
Enligt Gjensidige och Falk Redning lossnar hjulen vanligtvis efter att man bytt hjul, och det är oftast de främre hjulen som lossnar först. Börjar bilen att skaka eller om man känner vibrationer i ratten, kan detta vara tecken på att det är något fel med hjulen.
- (Av egen erfarenhet är det oftast vänster framhjul som lossnar först.)
Joakim Held, Däckavisen
Bra råd vid byte av däck:
- Kontrollera att du har tillräckligt mönsterdjup – Sommardäck måste ha ett minsta mönsterdjup på 1,6 mm.
- Är däcken några år gamla, kan egenskaperna ha försämrats betydligt, även om däcket ser nytt ut.
- Bilen måste stå på plan mark, läs bruksanvisningen vid användning av bilens domkraft. Felaktig användning kan vara mycket kostsamt.
- Kontrollera lufttrycket
- Dra åt hjulbultar/muttrar efter ca. 50 km
Däcken är den enda kontakten mellan bil och vägen. Nya sommardäck på en “normal” personbil behöver inte kosta mer än cirka fyra tusen kronor och uppåt.
Det är en dålig idé att köra med dubbfria vinterdäck under sommaren. Dessa fungerar dåligt på sommarvägar och har en betydligt längre bromssträcka än sommardäck när det är varmt. Dessutom slits vinterdäcken snabbare på sommaren och kan få försämrade egenskaper som man behöver när det blir kallt igen.
FAQ
Vilka specifika åtgärder eller tekniker rekommenderas för att säkerställa att hjulbultar är ordentligt åtdragna efter byte av däck, utöver att bara kontrollera dem efter att ha kört några kilometer?
För att säkerställa att hjulbultar är ordentligt åtdragna efter däckbyte krävs specifika åtgärder. Det innefattar användning av ett momentnyckel för att dra åt bultarna enligt tillverkarens rekommendationer, att följa ett korsmönster vid åtdragningen och att återkontrollera momentet efter en kort körsträcka för att kompensera för eventuell sättning eller kompression i hjulmonteringen.
Finns det några specifika varningssignaler eller indikatorer förutom skakningar eller vibrationer i ratten som kan tyda på lösa hjulbultar, särskilt för förare som kanske inte märker dessa fysiska signaler omedelbart?
Förutom skakningar eller vibrationer i ratten kan andra varningssignaler för lösa hjulbultar inkludera ovanliga ljud såsom klunkande eller skramlande ljud, ojämn däckslitage eller känslan av att bilen drar åt ett visst håll vid körning. Dessutom kan visuell inspektion av hjulbultarna för tecken på löshet eller korrosion också vara till hjälp för att identifiera potentiella problem.
Hur täcker försäkringspolicyer vanligtvis skador orsakade av lösa hjul eller olyckor som följd av dem? Finns det specifika klausuler eller krav gällande regelbunden underhåll eller inspektion av hjulbultar för att kvalificera sig för täckning i sådana fall?
Försäkringspolicyer täcker vanligtvis skador orsakade av lösa hjul eller olyckor som följd av dem, men täckningen kan variera beroende på de specifika villkoren i policyn. Generellt förväntar sig försäkringsbolag att förare ska följa regelbunden underhållspraxis, inklusive att dra åt hjulbultar efter däckbyte, för att minska risken för olyckor. Att inte underhålla fordonet korrekt, inklusive att försumma att dra åt hjulbultarna ordentligt, kan potentiellt leda till att anspråk nekas eller att premierna höjs. Förare bör noga granska sina försäkringspolicys och rådfråga sin försäkringsgivare för att få klarhet gällande täckning relaterad till lösa hjul och associerade skador.