Hankook utrustar Audi RS 4 Avant med UHP-däck Ventus S1 evo²

Hankook Däck

Hankook, kommer nu att leverera originalutrustningsdäck även till den nya Audi RS 4 Avant, efter Audi TT RS och Audi RS 5 Coupé. Helt enligt traditionerna för den första RS-modellen har bilen en kraftfull V6-biturbomotor som med sitt 600 Nm vridmoment och 80 kg lägre vikt än föregångaren inte lär göra någon besviken, ens bortskämda sportbilsfantaster. Permanent4-hjulsdrift i kombination med däck i dimension 19 eller 20 tum levererar erforderligt grepp runtom och en accelerationsförmåga på 4,1 sekunder för 0 till 100 km/h. De nya bilarna började levereras ut i början av året och har dimensionerna 265/ 35 R 19 98Y XL (serie) samt 275/30 R 20 97Y XL (tillval) bl.a. på Hankook-däcket Ventus S1 evo² med bullerabsorberande ”sound absorber®”-teknologi.

Audi Sport GmbH är aktivt inom motorsport med sina RS-modeller, och av varje RS-modell krävs obegränsad duglighet både i vardagen och på tävlingsbanan. Givetvis gäller detta även däcken, som måste klara de vanliga testrutinerna i branschen för att bli godkända, plus tio varv på den legendariska Nordslingan på Nürburgring, i max-tempo. Hankook levererar originalutrustningsdäck till Audi RS 4 Avant och det ger bilen mycket sportiga köregenskaper. Dessutom har Hankooks ingenjörer vid företagets tyska utvecklingscenter sett till att komforten och hållbarheten inte står tillbaka för grepp och exakta köregenskaper. Det är nämligen endast däck som klarar både vardags- och sportkraven som erhåller Audis godkännande som originalutrustning.

I godkännandeprocessen kunde Hankooks UHP-flaggskepp visa att det inte bara är sportigt utan även hållbart, bekvämt och säkert. Korta bromssträckor och prestanda över genomsnittet i vått väglag har realiserats med en avancerad slitbaneblandning av styren-polymer-kisel. Dessutom garanterar Multi-Tread-Radius-teknologin och den lätta rayonstommen en kontaktyta mot körbanan som är optimal. Den innovativa, DTM-inspirerade, 3-skikts blockdesignen med en särskild trappliknande utformning av de yttre ribblocken ger ett jämnt grepp även med ökande slitage, vilket skapar mycket goda traktions- och bromsprestanda under däckets hela livslängd.

Det är i synnerhet komforten i kupén som ökas ytterligare med Hankooks egna teknologi ”sound absorber®“. Den tillämpas redan som originalutrustning i däcken till Audi-modellerna SQ7 och RS 5 Coupé. Minskningen av det starkare kupéljud som är typiskt för sportdäck med lågt tvärsnitt i högre hastigheter, var en central aspekt och utgjorde en tyngdpunkt i utvecklingsarbetet, med målet att leverera en kraftfull och samtidigt behaglig körupplevelse. Hankooks ingenjörer anpassade de företagets egen däckteknologi “sound absorber®“, hittills tillämpad för stora SUV:ar med mycket motorkraft, till flaggskeppsmodellen för personbil, Ventus S1 evo².

About Joakim Held 974 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!