Hankook titelpartner för SM i virtuellt rally
Intresset för den virtuella bilsporten växer och virtuell racing har under de senaste åren nått miljontals intresserade runt om i världen. Detta är något som däcktillverkaren Hankook nu vill vara en del av.
Hankook kliver nu in som titelpartner till det pågående svenska mästerskapet i virtuellt rally som nu byter namn till #SM Virtuell Bilsport Rally by Hankook, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet.
I skrivande stund är SM:et i virtuellt rallymästerskap i full gång och totalt sex deltävlingar ska köras. Med i toppen finns både e-sportess och stjärnor från motorsporten. Nu står det klart att mästerskapet får en titelpartner i den sydkoreanska däcktillverkaren Hankook.
– Hankook är etablerade inom motorsport med DTM som den största plattformen i Europa och vill som innovativt varumärke alltid testa nya och innovativa lösningar. Givetvis har vi följt utvecklingen inom digitaliseringen av motorsporten där miljonpublik återfinns när Nascar och Moto GP går digitalt. Det känns helt rätt att samarbeta med Svenska Bilsportförbundet som både titelpartner och ”official virtual tire partner” till SM i VR-rally, säger Christine Silfversparre, Nordic Marketing Manager Hankook Tire.
– Att detta är en del av framtiden, oavsett hur marknaden utvecklas, kan vi vara helt säkra på. Inte minst för att nå de yngre som vi inte når genom traditionell motorsport. Att bygga varumärke, men också att få dem att upptäcka oss på e-sportplattformen är något vi ser strategiskt långsiktigt på.
Förarna som deltar är licenserade och tävlar om SM-medaljer precis som ett SM-rally IRL. Sex deltävlingar körs och de fem bästa deltävlingarna räknas. Tack vare Hankooks medverkan ökar även möjligheten att få åka med i en riktig rallybil då vinnaren kommer få en dag tillsammans med landslag- och WRC-föraren Pontus Tidemand och en uppsättning av Hankooks testledande sommardäck, Ventus S1 evo3.
– Vi är riktigt glada att Hankook nu blir partner till oss i det första SM:et för virtuellt rally. Det visar hur stort det virtuella är just nu och jag tror att det bara kommer växa även den dag allt är tillbaka i normala former, säger Jörgen Ekwall, marknadschef på Svensk Bilsport.
Samarbetet innehåller exponering för Hankook som titelpartner i samtliga kanaler och i mitten av maj inleds en kampanj där alla intresserade har möjligheten att vinna en uppsättning sommardäck från Hankook och en medåkning i rallybil.