Hankook sponsrar Serie A-laget S.S.C Napoli
Hankook Tire Italia och Serie A fotbollsklubben “Società Sportiva Calcio Napoli” (S.S.C. Napoli) tillkännagav sitt partnerskapsavtal inför säsongen 2018 – 2019. Sponsringen av ligaklubben kommer ursprungligen att bestå av två säsonger fram till och med säsongen 2020 – 2021. Kontraktet kommer att ge premiumdäcktillverkaren en stark närvaro inom serie A. Hankook använder framgångsrikt sponsringsverksamhet över hela världen för att ytterligare öka kännedomen om varumärket på den europeiska marknaden.
Den etablerade klubben, grundad 1926, har vunnit Serie A två gånger, och har hamnat tvåa sex gånger. De har också vunnit Coppa Italia fem gånger, Supercoppa Italiana två gånger, och vann UEFA Cup 1988 – 89.
Carlo Citarella, VD för Hankook Tire Italia kommenterar: “Fotboll har en lång tradition i Italien och är en viktig del av Hankooks strategi för sportmarknadsföring. Undertecknandet av dagens sponsringsavtal med S.S.C. Napoli är en fråga som ligger mycket nära mitt hjärta och som har en hög strategisk betydelse för Hankook, särskilt i södra Italien “.
Alessandro Formisano, chef för Operations, Sales & Marketing av SSC Napoli sa: “Jag är verkligen stolt över detta partnerskapsavtal vi undertecknat med Hankook Tire Italia. Den etablerade och innovativa däcktillverkarens varumärkes- och marknadsföringsfilosofi passar vår klubb perfekt ”.
Serie A-säsongen startade officiellt den 18 augusti 2018 och för Hankook väntar nu en spännande säsong med den nya partnern.
När det gäller marknadsstrategin är däcktillverkaren beroende av ett koncept på flera nivåer som består av lokala, kontinentala och globala sponsringsåtaganden. På så sätt kan individuella marknadssituationer integreras optimalt och varumärkets synlighet kan stödjas genom specifika åtgärder. Således har exempelvis Hankook varit global sponsor av Real Madrid C.F sedan 2016 och är även involverade i UEFA Europa League i hela Europa. På lokal nivå meddelade Hankooks nyligen ett partnerskap med AS Monaco. Det tyska dotterbolaget sponsrar Bundesliga-klubben Borussia Dortmund, medan den tjeckiska filialen sponsrar Sparta Prag och det Ryska Hankook-kontoret Spartak Moskva.