Hankook rapporterar starkt resultat för Q3 2024
Hankook rapporterade en ökning i försäljning och rörelsevinst under Q3 2024, drivet av premiumstrategier och innovativt FoU-arbete under Hyunbum Chos ledarskap.
Hankook redovisade sina finansiella resultat för tredje kvartalet 2024 med en total försäljning på 2,435,2 miljarder KRW (cirka 1,632,5 miljoner EUR), vilket motsvarar en årstillväxt på 4,1 %. Rörelsevinsten uppgick till 470,2 miljarder KRW (cirka 315,2 miljoner EUR), en imponerande ökning på 18,6 % jämfört med samma kvartal föregående år.
Under Hyunbum Chos strategiska ledarskap har Hankook lyckats bibehålla en positiv utveckling trots ekonomiska utmaningar, särskilt i Europa. Bolagets långsiktiga investeringar i forskning och utveckling (FoU) och dess premiumvarumärkesstrategi har fortsatt att ge resultat.
Hankooks försäljning av däck med större dimensioner, 18 tum och uppåt, fortsatte att växa och utgjorde 44,8 % av den totala försäljningen av personbils- och lätta lastbilsdäck, en ökning med 1,4 procentenheter jämfört med Q3 2023. Störst var marknadsandelen för dessa däck i Kina (66,5 %), följt av Sydkorea (58 %), Nordamerika (52,8 %) och Europa (34,6 %).
Hankook har också stärkt sin position på marknaden för originalutrustningsdäck (OE) genom att leverera till premiumbilmärken som BMW, Mercedes-AMG och Porsche. Företaget har över 280 modeller som originalutrustning för cirka 50 varumärken, vilket inkluderar elbilar från tillverkare som Tesla och BYD.
Företagets engagemang i motorsportevenemang, såsom FIA Formula E och Lamborghini Super Trofeo, stärker ytterligare dess profil som en global ledare inom premiumsegmentet. Med lanseringen av iON-märket har Hankook även tagit en stark position på elbilsmarknaden genom en omfattande serie EV-specifika däck, som nu omfattar 236 olika storlekar från 16 till 22 tum.