Hankook rapporterar positiva resultat från Europa League
Hankook rapporterar positiva säsongsresultat från sitt engagemang i UEFA Europa League
Under förra säsongen presenterade däcktillverkaren Hankook sig återigen som officiell sponsor av UEFA Europa League. Företagets engagemang omfattade än en gång olika aktiveringsprojekt och initiativ runt om i Europa under säsongen. Siffrorna talar för sig själva. Fler än 100 000 fotbollsfans från hela Europa deltog i Hankooks onlinekampanjer. Höjdpunkterna var utan tvekan huvudpriserna: VIP-resor till finalen i Baku i Azerbajdzjan och ”fanfinalen” där vinnarna hade chans att spela en egen final på Olympiastadion dagen efter den riktiga finalen.
Den här säsongen kan Hankook, återigen blicka tillbaka på ett framgångsrikt engagemang som officiell sponsor av UEFA Europa League. Fotbollsfans från hela Europa kunde vinna VIP-biljetter för gruppen och utslagsspelet samt finalen i Baku online via ”Hankook Ticket Arena” och däcktillverkarens många Facebook-kanaler. Hankook gav bort fler än 400 VIP-biljetter till innevarande säsong, 20 biljetter för den kommande säsongen 2019/2020 och många andra priser under alla 15 matchdagarna.
Det pratades livligt i sociala medier inför finalen den 29 maj. Med kampanjen ”10 Stops to Baku” skapade Hankook en virtuell resa till Baku för sina fans. Vykort från tio välkända europeiska städer, inklusive Frankfurt am Main, München, Maribor, Zagreb, Belgrad, Sofia, Istanbul, Trabzon och Tbilisi, visade vägen till finalen i Baku och gav även attraktiva vinstmöjligheter. Via Hankook Ticket Arena kunde deltagarna också säkra en plats i den prestigefyllda ”fanfinalen” dagen efter finalen i Baku. Där coachades lagen av den tidigare proffsspelaren Deco och YouTube-stjärnan Behzinga. Sedan spelade de sin egen match på Olympiastadion i Baku.
”Det långvariga samarbetet med UEFA Europa League ger oss en unik plattform som omfattar hela Europa och är en perfekt möjlighet att på ett hållbart sätt stärka vår varumärkeskännedom runt om i Europa. Därför är vi väldigt glada att så många fans har accepterat erbjudandena och kampanjerna på våra europeiska Hankook-plattformar. Det visar i slutändan hur stort engagemang vi har för europeisk toppfotboll,” säger Han-Jun Kim, vd för Hankook Tire Europe.
Däcktillverkaren Hankook har varit involverade i UEFA Europa League som en av huvudsponsorerna sedan säsongen 2012/2013 och har därmed det längsta samarbetet av alla sponsorer. Med 64 lag och 205 matcher är UEFA Europa League den överlägset största tävlingen som organiseras av UEFA och en av världens största i sitt slag. Mer än 60 miljoner tittare ser finalen live på tv. Sedan 2016 har Hankook även organiserat ”Centre Circle Carrier-programmet” för UEFA Europa League-matcher. Detta gör att unga människor mellan 14 och 20 år kan bli delaktiga genom att bära in mittbanderollen till stadions mittcirkel innan matchen börjar. Hankook vill rikta uppmärksamheten mot vägsäkerheten genom att ge unga människor som till exempel har förlorat släktingar i trafikolyckor chansen att bli mittcirkelbärare.