Hankook rapporterar försäljningsökning på 11%

Däcktillverkaren Hankook har meddelat betydande tillväxt för det andra kvartalet 2023, med en ökning på 11 procent i försäljning och 41,6 procent i rörelseresultat jämfört med samma kvartal föregående år. Detta trots de utmaningar som den ekonomiska tillväxten för närvarande innebär.
Försäljningen uppgick till 2 263,4 miljarder KRW (cirka 1 580,8 miljoner euro), och rörelseresultatet var 248,2 miljarder KRW (cirka 173,3 miljoner euro). Dessa framgångar kan i stor utsträckning tillskrivas företagets premiumvarumärkesstrategi, vilken fokuserar på att expandera produkter med högt värde och få fotfäste på marknaden för elfordonsdäck (EV).
Trots en minskad efterfrågan på grund av höga lager hos distributörerna på de större marknaderna, lyckades försäljningen av ersättningsdäck överträffa marknadens efterfrågan. Hankook har även gynnats av en stabilisering av råvarukostnader och fraktpriser, vilket har lett till förbättrad lönsamhet.
En annan faktor till företagets framgångar är en ökning med 4,5 procentenheter i försäljningen av 18-tumsdäck och större för personbilar, produkter med högt förädlingsvärde. Dessa förändringar är framförallt märkbara på de största marknaderna, såsom Europa, Nordamerika och Kina.
Under andra kvartalet lanserade Hankook även nya produkter för att stärka sin position på den växande EV-marknaden. Med introduktionen av “iON evo” och “iON evo SUV” på den koreanska marknaden, samt “iON evo” och året-runt-däcket “iON ST AS” i Kina, har företaget nu ett komplett sortiment av EV-däck.
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet ser Hankook positivt på framtiden. Företaget siktar på att uppnå en försäljningsökning på mer än 5 procent jämfört med föregående år och att öka andelen försäljning av 18-tumsdäck och större till 45 procent. Hankook har även planer på att utöka sitt samarbete med ledande globala biltillverkare och bredda sin närvaro på EV-marknaden. Målet är att 20 procent av OE-däckförsörjningen för personbilar och lätta lastbilar ska vara EV-modeller.