Hankook presenterar resultat för Q3 2019
För det tredje kvartalet 2019 presenterar däcktillverkaren Hankook en försäljning på 1,83 biljoner KRW (cirka 1,38 miljarder euro) och en operativ vinst på 180,1 miljarder KRW (cirka 135,6 miljoner euro). Däck på över 17 tum utgör 55 % av den totala försäljningen, vilket motsvarar en ökning på 3 % jämfört med samma period förra året. Utöver denna hållbara tillväxt har Hankook även stärkt sin däckserie med däck i stor diameter genom att vara originaldäcksleverantör åt Porsche Cayenne, Audi Q8 och Ford Explorer.
Däcktillverkaren Hankook presenterade företagets finansiella resultat för det tredje kvartalet 2019 med en förstärkt global försäljning på 1,8832 biljoner KRW (cirka 1,38 miljarder euro) och en operativ vinst på 180 miljarder KRW (cirka 135,6 miljoner euro).
Försäljningen av däck med stor diameter, över 17 tum, har drivits på av global spetskompetens inom teknologi och mycket hög produktkvalitet. Dessa däck utgjorde 55 % av däcken till personbilar, vilket innebär en ökning på 3 % i jämförelse med samma period förra året. Genom den stadigt ökande försäljningen av däck med stor diameter på stora marknader som Sydkorea, Europa, Nordamerika och Kina så har Hankooks image som ett kvalitetsvarumärke stärkts ytterligare.
På grund av den ökande efterfrågan på den globala marknaden för SUV:ar så har däcktillverkaren ytterligare stärkt sitt sortiment av däck med stor diameter. Företaget är också originaldäcksleverantör av däck till tredje generationens Cayenne, en SUV från sportbilstillverkaren Porsche, nya Audio Q8, Audis flaggskepps-SUV, och helt nya 2020-modellen av Ford Explorer, den mest sålda SUV:en i USA.
Däremot gjorde en ökande oro bland konsumenter till följd av den globala ekonomiska nedgången att konkurrensen ökade på däckmarknaden, vilket har sänkt efterfrågan. Detta har också påverkat tillgången till originaldäck och behovet av ersättningsdäck på stora marknader.
Hankook fokuserar nu på att stärka företagets position som premiummärke. Därför ökar däcktillverkaren konkurrenskraften för sina exklusiva produkter ytterligare, framför allt i segmenten med hög tillväxtpotential.
Företaget planerar även att bredda sin originaldelsportfölj för att kunna bygga en stark tillväxtstruktur och för att kunna optimera distributionsstrategierna för olika regioner utrikes.
Förstärkta ekonomiska resultat för tredje kvartalet 2019
(Enhet: miljarder KRW) | Q3 räkenskapsår 2018 | Q2 räkenskapsår 2019 | Q3 räkenskapsår 2019 |
Försäljning | 1 755,3 | 1 740,5 | 1 833,2 |
Operativ vinst | 187,5 | 105,7 | 180,0 |
(Enhet: miljoner USD) | Q3 räkenskapsår 2018 | Q2 räkenskapsår 2019 | Q3 räkenskapsår 2019 |
Försäljning | 1 565,0 | 1 492,8 | 1 536,3 |
Operativ vinst | 167,2 | 90,7 | 150,8 |
(Enhet: miljoner EUR) | Q3 räkenskapsår 2018 | Q2 räkenskapsår 2019 | Q3 räkenskapsår 2019 |
Försäljning | 1 345,8 | 1 328,7 | 1 380,6 |
Operativ vinst | 143,8 | 80,7 | 135,6 |
*Växelkurser:
Q3 räkenskapsår 2018 | Q2 räkenskapsår 2019 | Q3 räkenskapsår 2019 | |
USD/KRW | 1 121,59 | 1 165,91 | 1 193,24 |
EUR/KRW | 1 304,25 | 1 309,91 | 1 327,86 |