Hankook originalutrustning på Audi Q8

hankook däckbranschen

Hankook som originalutrustning på modeller i Audis Q8-serie

Hankook utrustar nya Audi Q8 i olika storlekar. Hankooks däckserier Ventus och Winter i*cept i SUV-versionen samt Dynapro används som originalutrustning i SUV-flaggskeppet från den högkvalitativa biltillverkaren med huvudkontor i Ingolstadt. Serierna Ventus S1 evo 3 SUV och Winter i*cept evo 2 SUV är framförallt avsedda för europeiska vägar, medan Dynapro HP 2 Plus är ämnad för den nordamerikanska marknaden.

Däcktillverkaren Hankook utrustar nya Audi Q8 med däck direkt från fabriken. Q-serien från den Ingolstadt-baserade biltillverkaren kännetecknas av progressiv design och banbrytande teknik. Audi Q8 har en grill med enkel ram i åttkantig design och bygger på den framgångsrika Audi Ur-Quattro. Den nya SUV-kupén är väldigt rymlig, lyxig och har mycket goda anslutningsmöjligheter. Det högteknologiska navigationssystemet, röststyrningen, det flexibla chassit med Hankook-däck på 20 till 22 tum och kraftfulla motorer gör Q8 till en dynamisk bil som lämpar sig särskilt för vardagskörning.

Tre Hankook-däckserier används för den här SUV-kupén med fyra dörrar: den extremt högpresterande sommar- och vinterserien Ventus S1 evo 3 SUV och Winter i*cept evo 2 SUV i dimensionerna 285/45 R21 113 Y XL respektive V XL, och Dynapro HP 2 Plus i dimensionerna 275/50 R20 113H X, 285/45 R21 113H XL och 285/40 R22 110H XL. Ytterligare dimensioner kommer att lanseras efter hand.

”Vi är väldigt nöjda över att våra produkter ännu en gång har valts ut för en ny Audi-modell”, säger Han-Jun Kim, VD för Hankook Tire Europe. ”Även om vi under lång tid har varit leverantör till Audi är det en ära att utses till leverantör av originalutrustning för flaggskeppet i Q-serien. Vi är också stolta över att få leverera hela vårt sortiment av däckmönster för Q8 till olika marknader.”

Hankooks däck ger extra stöd för smidighet vid dynamisk körning: ”Det viktigaste kravet under utvecklingsarbetet var däckdesignen. Eftersom stadsjeepar generellt sett har en tyngre fordonslast och därför får ett högre belastningsindex, i kombination med eventuellt högre hastigheter, var däckdesignen givetvis särskilt viktig. Vi fokuserade också mycket på fordonsattributen som krävs i både våta och torra förhållanden”, förklarar civilingenjören Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingscenter.

Däcken i Ventus S1 evo 3-serien är utformade med förstärkt däckfot , ett speciellt nylonmaterial som sitter i sidoväggen och förstärker den. Stommen i två lager och användning av material i aramidkomposit minskar oönskad ökning av rullningsomkretsen vid höga till mycket höga hastigheter (över 300 km/h) med upp till 60 procent jämfört med material som använts tidigare. Detta ger däcket betydligt bättre stabilitet och en längre livscykel tack vare att mindre värme alstras. På så sätt bibehålls en hög greppnivå även vid mycket breda temperaturintervall. Den sportiga dynamiska prestandan på både torra och våta vägar säkerställs genom en särskild mönstersammansättning av högkvalitativa naturliga hartser.