Hankook ökade försäljning och vinst i Q3
Hankooks försäljning och operativa vinst ökade med 2,8 % respektive 24,6 % i Q3 jämfört med samma period förra året.
Hankooks försäljning och operativa vinst ökade med 2,8 % respektive 24,6 % jämfört med samma period förra året samt med 38,3 % respektive 220,5 % jämfört med föregående kvartal. Detta till stor del som följd av ökad försäljning på eftermarknaden i Europa, Nordamerika och Kina. I Kina ökade försäljningen för både däck som originalutrustning och på eftermarknaden. Försäljningen av däck med stor diameter från 18 tum i Kina utgjorde 33,6 % av den totala försäljningen av däck till personbilar. Detta är en ökning med 8,9 % i jämförelse med samma period förra året, vilket driver på företagets tillväxt.
Den senaste tidens återhämtning är framför allt märkbar på eftermarknaden. Covid-19 har påverkat de globala konsumentmönstren, vilket inkluderar en extra stor ökning av antalet kunder som vill få sina pengar att räcka längre och detta har bidragit till Hankooks övergripande försäljningstillväxt.
Hankook etablerar för närvarande en varumärkesportfölj som står på två ben. Det ena är varumärket Hankook som representerar prestanda, och det andra är det strategiska varumärket Laufenn som riktar sig mot prismedvetna konsumenter. Båda varumärkena skapar synergier för att expandera kundbasen och öka försäljningen i hela produktsortimentet. Hankook planerar även att stärka sin ställning som varumärke genom att expandera sitt samarbete med globala biltillverkare, till exempel genom att företaget levererar ”Ventus S1 evo 3 ev” som originalutrustning till Taycan, Porsches första högeffektiva elektriska sportbil.