Hankook och Borussia Dortmund förlänger samarbetet
Sedan 2009 har Hankook varit officiell partner till Borussia Dortmund, laget som har det starkaste varumärket i Bundesliga*. Nu förlänger däcktillverkaren det framgångsrika samarbetet med BVB med ytterligare två år och kommer därmed att ha varit partner till ”BVB-mästarna” i 12 säsonger på raken.
Förra året firade det lyckade samarbetet tioårsjubileum. Den exklusiva däckpartnern till de åttafaldiga vinnarna av den tyska ligan erbjuder återigen spännande kampanjer och tävlingar för klubbens miljontals supportrar som kan ses på: hankook-promotion.de.
– Vid den här spännande tidpunkten kan vi blicka tillbaka på 11 år tillsammans med Hankook och förlängningen av avtalet är också en komplimang till alla våra supportrar där ute, som gör BVB till den attraktiva partner som vi är. Detta är något speciellt för oss och återspeglar hur nära relation vi har med varandra. Hankook ger uttryck åt sport, pålitlighet, känsla och framgång, precis som vi gör, så varumärket passar oss perfekt, säger Carsten Cramer, vd för BVB.
– Det långvariga sponsorsamarbetet med BVB har bidragit positivt till vår varumärkeskännedom och vi ser fram emot att nå relevanta målgrupper under kommande år i en attraktiv och positiv miljö med en klubb som passar vårt varumärkes kärnvärden så pass bra – entusiasm, känsla och passion för topprestationer. Borussia Dortmund är, och kommer att förbli, en genuint populär och spännande klubb med en bred supporterbas. Vi är särskilt nöjda med att Hankooks varumärke, som ”Champion Partner”, kan fortsätta att dra nytta av intresset för ett så intresseväckande lag och fortsätta att vara en del av det känsloframkallande och framgångsrika laget, säger Dietmar Olbrich, vice vd för marknadsföring och försäljning på Hankook Reifen Deutschland.
Borussia Dortmund har alltid varit ett av de populäraste lagen inom den tyska proffsfotbollen. BVB intog till och med förstaplatsen när man mätte hur tilltalande och starka lagens varumärken inom Bundesliga är i TU Braunschweigs fotbollsstudie 2019. De många topptitlarna gör BVB till en av de mest framgångsrika klubbarna i Europa och de innehar dessutom en andra plats på den eviga Bundesligatabellen.
Hankooks marknadsstrategi bygger på ett flernivåkoncept med lokala, kontinentala samt världsomfattande sponsorsamarbeten. På så sätt kan enskilda marknadsförhållanden införlivas på ett optimalt sätt och varumärkets kundlojalitet samt synlighet kan stödjas på ett målinriktat sätt. Förutom sitt globala samarbete med Real Madrid C.F. så har Hankook varit aktiv sponsor för UEFA Europa Leauge sedan år 2012. Förutom Borussia Dortmund sponsras även AS Monaco på lokal nivå.
* Nielsen Sports Football Monitor 2019