Hankook lanserar 315/60-22,5 optimerat för elbussar

Med SmartCity AU04+ lanserade Hankook sitt första däck för elbussar, detta var ett svar på det växande behovet ute på marknaden i synnerhet för eldrivna stadsbussar. Eftersom dessa fordon i regel är tyngre än traditionella bussar, på grund av batteriet, har däcken också ett ökat lastindex. För att hålla batteriets energiförluster så låga som möjligt har SmartCity AU04+ också ett mycket lågt rullmotstånd. I innerstadsmiljöernas frekventa start- och stopptrafik måste bussdäcken tåla mycket stora påfrestningar, och samtidigt garantera en säker körning; vid utvecklingen av det nya elbussdäcket har man därför lagt vikt vid en anpassad skulderbredd samt struktur, så att slitaget blir mycket jämnt. Profilen hos SmartCity AU04+ är ett s.k. året-runt-däck och är märkt med snöflingesymbolen (3PMSF). Den nya dimensionen av stadsbussdäcket kan givetvis också användas på konventionellt drivna stadsbussar.

Hankook kan nu för första gången erbjuda ett stadsbussdäck i dimension 315/60 R 22.5, optimerat för elbussar. SmartCity AU04+ kännetecknas i synnerhet av ett mycket lågt rullmotstånd och det bidrar till att skona batteriet hos de eldrivna stadsbussarna. Genom fordonets ökade vikt, p.g.a. batteriet, har däcket dels en mycket stabil stomme, dels ökad bärförmåga på 154/148J (156/152F), vilket motsvarar en vikt på 8 ton per axel. Standardkapaciteten i denna dimension ligger normalt på 7 ton per axel.

Vid framtagningen av det nya bussdäcket låg fokus också på mycket goda grepp- och bromsegenskaper, i synnerhet i vått väglag. Diplomerade ingenjören Klaus Krause, chef för det europeiska FoU-centret: “Jämfört med konventionella förbränningsmotorer kan en elmotor tillhandahålla fullt vridmoment omedelbart. Fordonet, och därmed även däcken, reagerar alltså snabbare på hastighetsförändringar eller varierande vägförhållanden. Det ställs därför större krav på däck till elfordon. Däcket reagerar snabbt på hastighetsförändringar och ger ett bra grepp från start vilket ger ett jämnare slitage på däcket och därmed en längre livslängd.

Den långa livslängden garanteras med optimerade sicksackräfflor, som ger en högre blockstyvhet genom den modifierade designen. All start och sttopp i stadstrafiken innebär en kraftig och ojämn belastning på bussdäcken. ”Därför har vi anpassat skulderbredden och strukturen hos SmartCity AU04+ till de ökande kraven, så att slitaget blir ännu jämnare. Den förbättrade molekylstrukturen i den nya slitbaneblandningen gör däcket klart mer värmebeständigt och det bidrar i sin tur till en ökad livslängd”, förklarar Klaus Krause.

SmartCity AU04+ har med tanke på säkerhetsaspekten en extra förstärkt sidovägg. Den skyddar däcket i stadstrafik mot skador som uppstår vid kontakt med kantsten, något som ju nästan är oundvikligt. “Just däck på elbussar, som accelererar snabbt, utsetts oftare och hårdare vid kontakt med kantsten, därför är förstärkta sidoväggar ett mycket viktig skydd”, säger Klaus Krause.