Hankook lanserar nya SmartFlex-däck

Foto: Hankook

Hankook lanserar nya SmartFlex-däck med högre kvalitet och ny design, nya material och ny mönsterteknologi.

Hankook har utökat sin SmartFlex-serie med nya mönster inom lastbilssegmentet för allt från regional trafik till fjärrtrafik inom Europa. SmartFlex AH51 för styraxeln och SmartFlex DH51 för drivaxeln ska ge 15 respektive 20 procents högre miltal i jämförelse med föregående modeller. Utöver ett flertal andra egenskaper i Hankooks SmartLife-koncept kommer självregenererande slitbanemönster med ny teknologi att börja användas i Hankooks familj med lastbilsdäck. De första sex dimensionerna kommer att vara tillgängliga på ett antal europeiska marknader från och med november 2021.

I jämförelse med föregångarna ska miltalet ha ökat avsevärt för de nya däckmönstren, 15 procent för styraxeln och 20 procent för drivaxeln. Dessutom bidrar det 10 procent lägre rullmotståndet i AH/DH51 till att sänka bränsleförbrukningen ytterligare jämfört med däcken i 31-serien. Kostnaden per kilometer blir allt viktigare i hela transportbranschen och ska vara ännu lägre för de nya SmartFlex-slitbanemönstren för att stödja en ekonomiskt lönsam och mer miljövänliga lastbilsflottor.

– Hankooks exklusiva lastbils- och bussdäck har länge varit synonymt med hög kvalitet runt om i världen och har därför länge använts som originalutrustning av många välkända och ledande fordonstillverkare. Som företag strävar vi efter att göra våra produkter så miljövänliga som möjligt och därför uppfyller vårt utvecklade smarta slitbanemönster ambitionerna om att ge hållbara och framtidssäkra däck. Det ger naturligtvis även stora kundfördelar. Vårt mål är att använda 55 % ekologiskt hållbara material till år 2025 och 100 % till år 2045, säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe..

När de båda däcken utvecklades utgick företagets ingenjörer från Hankooks SmartLife-koncept som fokuserar extra mycket på miljöaspekten. Fokuset ligger på kravet att produkterna alltid ska ge högsta möjliga prestanda från den första till den sista millimetern i slitbanan. Som alla moderna lastbilsdäck från Hankook kan de två nya slitbanemönstren mönsterskäras flera gånger tack vare ny teknik och de kan naturligtvis även regummeras. Dessutom ökar Hankooks exklusiva SmartLife-inkapsling, tillsammans med Hankooks exklusiva regummering, däckets livslängd med upp till 250 procent och minskar därmed resursförbrukningen samtidigt som kostnadseffektiviteten ökar.

– Som tillverkare av kvalitetsdäck ligger fokus för vår däckutveckling alltid på hög kvalitet och en lång livslängd. Dessutom är permanent operativ säkerhet och högsta möjliga prestanda viktiga kriterier. Omfattande tester har visat att båda nya SmartFlex-produkterna uppnår en mycket högre prestanda under sin livstid än konkurrenterna inom kvalitetskategorin, även när däcket är nedslitet till två tredjedelar, till exempel när det gäller bromssträckan i vått väglag och väggreppet och säkerheten vid en rad olika vägförhållanden, förklarar Guy Heywood, marknadschef för däck till lastbilar och bussar på Hankook Tire Europe.

En tydlig egenskap hos de båda däcken är de motståndskraftiga mönstersammansättningarna, där speciella högpresterande hartser förbättrar motståndet och hållbarheten genom att öka den molekylära vikten hos de polymerer som används och bidrar därmed till högre miltal. Grundsammansättningen för båda mönstren har utvecklats konsekvent för ökad effektivitet. Ökningen av antalen lågdämpande material bidrar kraftigt till den minskande viskoelastiska effektförlusten i däcket. Det gör att mindre energi går förlorad och att bränsleeffektiviteten ökar. I den nya SmartFlex-generationen har även däcksidornas gummiblandning utvecklats. Hankooks ingenjörer har lagt stor vikt vid att öka hållfastheten, vilket minskar sprickbildning och materialförsvagning. Därmed har det övergripande motståndet i den SmartLife-stomme som används i AH51 och DH51 förbättrats ytterligare jämfört med tidigare däck.

Hankooks innovativa IMS-blandningsprocess (Innovative Mixing System) ger en jämn partikelfördelning i utfyllnadsmedlet och gummimolekylerna i gummiblandningarna. Detta i kombination med den utökade blandningstiden vid låg temperatur gör att bindningsgraden ökar mellan utfyllnadsmedlet och gummimolekylerna. Resultatet är att SmartFlex-däck genererar mindre värme vid drift.

Hankooks patenterade SCCT-designteknologi (Stiffness Control Contour Theory), som används i SmartFlex-produkterna, säkerställer att den interna tryckfördelningen är så jämnt balanserad som möjligt för sitt användningsområde. Detta skapar mer stabilitet och mindre rörelser i däckstommen under användning, vilket gör att SmartLife-stommar får ökad livslängd och mycket god regummeringsförmåga. AH51 och DH51 använder extra kraftig stålwire av specialmaterial i både bältskikten och själva stommen. Tillsammans med SCCT-konturen skapar detta en stabil kontaktyta som ger jämnt slitage, ökat väggrepp och ökad bromsprestanda.

Efter en slitgrad på mellan 40 och 70 procent visas 3D-sajpningar med självregenererande egenskaper som införlivas i slitbanemönstret. Uppgiften för de ”regenererande” spåren är att låsa mönsterblocken i varandra vid rullrörelsen och därmed ge högre mönsterstabilitet överlag, vilket därmed ger högre miltal under däckets livslängd. Det gör även däcket mer robust och mindre känsligt för yttre påverkan som exempelvis dåliga vägar. Så kallade ”dolda spår” visas från en slitgrad på cirka 70 procent, vilket ger fortsatt högt väggrepp, även på blöta vägar, tills mönstret slits ned helt.

De breda mönsterblocken i SmartFlex AH51, som också kan användas som ett däck för alla positioner (TBR), är utrustade med extra stöd (T.W.E.S. – Tread Wear Equalised Stepper) i ytterspåren och ökar slitstyrkan kraftigt tillsammans med bredare däckskuldror. Det ger ett särskilt jämnt slitage över hela däckets bredd. Det ger ännu bättre miltal och lägre rullmotstånd. SmartFlex DH51 har en bredare kontaktyta än sin föregångare, vilket ökar väggreppet samtidigt som det ökar miltalet och minskar rullmotståndet. Specialsajpningar i skulderblocken, som naturligt utsätts för större påfrestningar på däck till drivaxeln, hjälper till att minska sprickbildning, till och med vid maxbelastning. Dessutom stödjer det vattendräneringen för att öka väggreppet ytterligare.

About Däckavisen 802 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen