Hankook iON – nytt vinterdäck för elbilar
Nu lanserar däcktillverkaren Hankook, iON vinter, det första vinterdäcket i en helt ny produktserie som specialdesignats för elfordon.
Genom lanseringen av Hankook, iON vinter, vill företaget ge ett bidrag för att påskynda samt främja övergången till fordon med noll utsläpp, till och med på vintersäsongen. Efter iON evo, Hankooks sommardäck, är det här nya vinterdäcket Hankook iON vinter den andra medlemmen i den nya, globala däckfamiljen “iON” för elbilar i premiumklassen.
Det nya däcket ska kännetecknas av minskat rullmotstånd, extrem låg bullernivå och förmågan att klara hög belastning utan att tumma på säkerheten. För elbilsförare ska det innebära en längre räckvidd per batteriladdning samt en mer komfortabel och bättre körupplevelse i jämförelse med konventionella däck. Hankooks iON-produkter är dessutom speciellt utformade för det höga vridmomentet hos kraftfulla elfordon.
En speciell utmaning: vinterdäck för elbilar
Hankook vinterdäck är speciellt utformat för att möta elbilarnas krav och Hankook ION vinter har en nyutvecklad gummiblandning som säkerställer lägsta möjliga rullmotstånd utan att ge avkall på prestandan på våta och snötäckta vägar. Genom att använda naturliga oljor är det möjligt att uppnå ett säkert grepp, även vid låga temperaturer. Å ena sidan gör den speciella flexibiliteten att däcket anpassar sig till vägbanan, medan å andra sidan minimeras rörelsen i profilen.
Buller vid körning är en speciell utmaning med vinterdäck på grund av det större tomma utrymmet mellan mönsterblocken. I detta avseende minskar bullernivån märkbart med den nya slitbanan som ett resultat av den aktiva styrningen och en minskning av ljudvågor. Körkomforten hos Hankook iON vinter drar specifikt nytta av det sätt på vilket blocken är fördelade längs profilen. iON-produkter inkluderar Hankooks integrerade Sound Absorber™-teknik, som – i samband med det unika däckprofilen – märkbart minskar bullernivån inne i bilen.
Hankook har motverkat den höga vikten hos elfordon som orsakas av de mycket tunga batterierna – genom att öka lastindexet. Den nya gummiblandningen säkerställer också exemplarisk hållbarhet och mycket god slitstyrka. Den höga halten silica ger ett exemplariskt grepp på vått underlag som motverkar att en vattendyna bildas mellan väg och däck, som annars kan leda till vattenplaning.
En speciell egenskap hos iON-däckfamiljen är dess aerodynamiska optimering så att den kan utnyttja potentialen för högre effektivitet och större räckvidd, samtidigt som ytterligare luftturbulens undviks. Däckprofilen är utformad på ett sådant sätt att luftmotståndet minskar. Likaså har de här åtgärderna en positiv inverkan på lägsta möjliga bullerutveckling.
– Att byta säsongsdäck i god tid undviker för tidigt slitage. Med vårt iON vinter kan vi erbjuda rätt produkt för att säkerställa att förare kan byta till däck som är speciellt utformade för elfordon, även under vintermånaderna, säger Sanghoon Lee, ordförande för Hankook Tire Europe.
Hankook iON vinter kommer att finns tillgängligt i dimensioner från 18 till 22 tum. Hankook iON evo finns som sommardäck, medan året-runt-versionen Hankook iON evo AS, även kommer att finns tillgängligt på den nordamerikanska marknaden. Utvecklingen av ytterligare produkter är på gång.