Hankook iON – ett nytt däcksegment för elfordon

Bild: Hankook

I maj 2022 kommer däcktillverkaren Hankook att lansera iON (uttalas “ai’on”) – sin första däcklinje som är specialdesignad för elfordon.

Genom den här ansatsen vill företaget ge ett avgörande bidrag ur ett däckvalsperspektiv för att påskynda övergången till fordon med noll utsläpp. Egenskaper som ska känneteckna de nya iON-däcken är ett ytterligare reducerat rullmotstånd, markant lägre bullernivå och hög slitstyrka. I jämförelse med traditionella däck ska detta innebära längre räckvidd per batteriladdning och en överlag mer njutbar körupplevelse för förare som kör elbil. Hankooks iON-produkter ska dessutom vara specifikt designade för det höga vridmomentet hos kraftfulla elfordon.

Initialt kommer iON-däcken att finnas tillgängliga i tre olika varianter vid lanseringen på marknaden i Europa, och tillgängliga dimensioner kommer ligga mellan 18 och 22 tum från och med maj 2022. Hankook Ventus iON S med sommardäcksmönster, och från med september 2022 och inför vintersäsongen med Hankook Winter i*cept iON. Hankook Ventus iON A kommer att finnas tillgängligt som en året-runt-version för den nordamerikanska marknaden. Fler speciella produktutföranden är på gång.

– Med introduktionen av den här nya iON-däckfamiljen bekräftar vårt företag i allt högre grad den snabba tillväxten i efterfrågan på elfordon och det tillhörande behovet av lämpliga däck, också när det gäller behovet av ersättningsdäck. Med en förbättrad räckvidd per batteriladdning kommer denna nya generation däck att bidra till att ytterligare optimera effektiviteten hos elfordon för vardagsbruk, säger Sanghoon Lee, ordförande för Hankook Tire Europe.

Enligt prognoser från informationstjänsten IHS Markit kommer den globala andelen batteridrivna elbilar av den totala fordonsförsäljningen att öka med 36,6 procent årligen – från nuvarande 6,4 procents marknadsandel till 29,5 procent år 2028. Eftersom Hankooks iON-däck ska göra det möjligt att köra fler kilometer per batteriladdning i jämförelse med standarddäck, kan de även bidra till att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken avsevärt.

Tekniköverföring mellan motorsport för elfordon och vägen

OE däck från Hankook som optimerats för elektrisk mobilitet används redan av bland annat Audi, BMW, Porsche, VW och andra ledande bilmärken. Från och med säsongen 2022/2023 kommer tillverkaren av premiumdäck också att visa upp sin tekniska expertis som förvärvats inom hållbarhet och högpresterande mobilitet – som leverantör inom elmotorsportvärlden, utsedd av Fédération Internationale de l’Automobile (FIA).

De nya iON-däcken uppfyller de höga kraven på EV-däck (EV=Electric Vehicle) tack vare omfattande tekniska åtgärder. I synnerhet har Hankook motverkat den höga vikten hos elfordon som orsakas av de mycket tunga batterierna – genom att öka lastindexet. Bland annat motverkar ultraresistenta aramidfibrer effektivt de deformationskrafter som orsakas av det särskilt höga vridmomentet hos elfordon. Slitbanegummit som har hög andel naturligt harts, säkerställer också exemplarisk livslängd och minskat slitage. En annan speciell egenskap hos den nya gummiblandningen är dess höga andel av naturliga oljor. Detta gör inte bara iON-produkterna överlag mer hållbara, utan har också en positiv effekt på däckens körsträcka.

Optimerade ljudnivåer

Ett annat utvecklingsmål var att tillverka däck som skulle fungera så tyst som möjligt. Hankook sound absorber™-tekniken i kombination med den speciella mönsterdesignen integrerad i företagets iONprodukter minskar det inre bullret avsevärt. Det här kan resultera i att ljudnivån nästan halveras jämfört med traditionella däck. Detta ger den övergripande körupplevelsen med elfordon extra komfort.

– Vi är särskilt stolta över att exempelvis det nya Hankook iON sommardäcket har fått en A/A/A-klassificering på EU:s däckmärkning. Detta motsvarar högsta prestanda när det gäller rullmotstånd, väggrepp på vått underlag och däckljud, säger Klaus Krause, chef för Hankook Tire Europe Technical Center i Hannover, Tyskland.

About Däckavisen 1055 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!