Hankook introducerar flaggskeppsdäck

däck

Däcktillverkaren Hankook kommer att lanserar sitt flaggskeppsdäck Ventus S1 evo 3, ett däck med ultraprestanda för personbilar och SUV, i början av 2019.

Precis som med alla tidigare däck var säkerheten återigen det viktigaste i ingenjörernas produktspecifikationer för Hankooks senaste utveckling. Därför lades stor vikt på ytterligare förbättringar inom områdena våtgrepp, hantering och styrprecision för vad som nu är tredje generationens S1 evo. Dessutom lade utvecklarna ett särskilt fokus på att minska rullmotståndet samtidigt som de behöll livslängden, likt föregångaren. Den nya avancerade Ventus produktlinjen kombinerar sålunda den utmärkta “S1 evo” -prestandan och dess komfortegenskaper, vilka bekräftas i ett antal oberoende produkttester, med avsevärt förbättrade miljöegenskaper. Den nya Hankook Ventus S1 evo 3 kommer inledningsvis att erbjudas på den europeiska marknaden i 72 dimensioner som sträcker sig från 17 till 22 tum från början av 2019 och framöver.

Som en helt ny produkt är Hankook Ventus S1 evo 3 den logiska fortsättningen för Hankooks Ultra-High Performance-däck. Precis som sin föregångare erbjuder den en mycket säker och sportig, men ändå bekväm körupplevelse i både torra och våta förhållanden. Den senaste medlemmen av Hankook Ventus-familjen, som firade sin marknadslansering år 1994 med det ursprungliga “Ventus”, sätter ett nytt fokus, särskilt när det gäller miljöpåverkan och bevarande av resurstillgångar.

En milstolpe för företaget var introduktionen av den första Hankook UHP-slitbanan, “Ventus S1 evo” 2005, vilket ledde till att allmänheten fick följa en kontinuerlig ström av toppresultat i den internationella motorpressens tester, som ett däck för sportbilar. Dess efterträdare, Ventus S1 evo 2, har hittills utvecklats till att bli det mest framgångsrika däcket i företagets historia. Det är även monterat som originalutrustning av ledande tyska biltillverkare, Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche. Baserad på DTM-beprövad teknik, övertygar det med sin höga styrprecision och utmärkta hanteringsförmåga. Hankook har lyckats att ytterligare optimera dessa köregenskaper i Ventus S1 evo 3 genom en rad funktioner som också tar itu med sina miljöegenskaper (rullmotstånd och hållbarhet).

“Vi har varit närvarande på den globala däckmarknaden i nästan 25 år med våra Ultra-High Performance-produkter, och våra däck har etablerat sig som premium originalutrustning bland ledande biltillverkare, i det högpresterande sportbilssegmentet”, förklarar Han -Jun Kim, VD för Hankook Tire Europe. “Med vårt nya flaggskeppsdäck fortsätter vi medvetet på vår utvalda väg. För detta ändamål har vi använt ett stort antal nya teknologier till serieproduktionen de senaste åren, och de är redo att distribueras för första gången. Jag är därför säker på att det nya Ventus S1 evo 3 kommer att bli en omedelbar framgång hos våra kunder efter lanseringen i början av 2019. “

Tack vare kontinuerlig grundforskning används en ny generation av innovativa material för Ventus S1 evo 3. Hankooks experter på gummiblandning har optimerat körförmågan hos Ventus S1 evo 3 på våta och torra vägar genom att använda högpresterande naturhartser i slitbanan. Detta ökar inte bara greppnivån vid toppen av prestanda-användningen, däcket bibehåller också greppet över ett betydligt större temperaturintervall. En slitstark blandning med kiseldioxid och en speciell blandningsteknik för en betydligt bättre fördelning av polymerer och fyllmedel används i slitbanan. Detta resulterar i en tydlig förbättring av bromsegenskaperna i vått vägunderlag såväl som att det minskar rullmotståndet.

En ny typ av gummiblandning för däckets sidovägg bidrar också till denna minskning, vilket ytterligare sänker rullmotståndet hos Ventus S1 evo 3 med 2,5%.

Ett nytt 0-gradigt bälte av aramid-komposit reducerar den oönskade tillväxten i rullomkrets vid höga och mycket höga (300 km/h och högre) hastigheter med upp till 60 procent jämfört med traditionell nylon, vilket ger Ventus S1 evo 3 signifikant bättre körstabilitet och längre varaktighet tack vare lägre värmeutveckling.

Bältet bidrar också till en förbättring av motståndskraften vid kurvtagning med drygt fem procent. De så kallade “hyper slants” i mitten av slitbanan gör det också möjligt att öka kurvtagningsförmågan genom att förstora kontaktytan under belastning, till exempel när en plötsliga undanmanöver är nödvändig. Blocken av mycket styva och speciellt vida yttre ribbor i den asymmetriska slitbanan har förstärkts med ytterligare sammankoppling för att ge exakt och stabil hantering genom kurvor.

Ingenjören Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska utvecklingscenter i Hannover, säger: “Med Ventus S1 evo 3 siktar våra ingenjörer på att slå sin föregångare – som Hankooks mest framgångsrika däck på marknaden hittills – på i stort sett alla områden. Resultatet av deras arbete är ett däck med extremt hög prestanda, vars hanterings- och köregenskaper har optimerats på ett sådant sätt att körningen blir en sann upplevelse. Därefter fortsätter Krause “de framtida kraven på så kallade riktiga utsläppsnivåer som bilindustrin behöver möta i WLTP-testen som nu är obligatoriska för godkännande, har redan införlivats i utvecklingen av S1 evo 3.”

Utvecklingen för Ventus S1 evo 3 gjordes på däcktillverkarens europeiska utvecklingscenter i Hannover, som ingår i det globala Hankook forskningsnätverket för däck. Produktionen kommer främst att ske i företagets moderna produktionsanläggning i Rácalmás, Ungern. S1 evo 3 kommer också att finnas tillgängliga i en anpassad version för SUV:ar. Ett antal versioner har redan fått OE godkännande från tyska biltillverkare  och deras senaste modeller. Det nya Hankook-däcket kommer initialt att lanseras över hela den europeiska marknaden i början av 2019. Den ursprungliga lanseringen kommer att innehålla över 72 dimensioner i storlekar från 17 till 22 tum i 50 till 25-serien, och med bredder som sträcker sig från 205 till 315 mm.

About Däckavisen 1161 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!