Hankook exklusiv däckleverantör till MINI John Cooper Works GP

Foto: Hankook

Hankook Tire exklusiv däckleverantör till den nya och limiterade versionen av MINI John Cooper Works GP.

Nya MINI John Cooper Works GP är tillverkad i limited edition i endast 3 000 exemplar över hela världen. Dessa bilar är exklusivt utrustade med Hankooks helt nya UUHP-sommardäck – Ventus S1 Evo Z. För den som vill testa prestandan hos MINI John Cooper Works GP så tillhandahåller även Hankook ett sportdäck som är lagligt på vanliga vägar, men som har designats för att maximera bilens huvudegenskaper på tävlingsbanan – Ventus TD (Track Day). För att säkerställa att den nya och exklusiva MINI-modellen kan köras säkert under vintertid så har Hankooks UHP-vinterdäck i*Cept evo 2 lagts till i däckutbudet.

MINI:s och Hankooks ingenjörer har tillsammans arbetat hårt med att se till att både bilen och de båda sommardäcken Ventus S1 evo Z och Ventus TD står pall genom att kontrollera racing-egenskaperna på de utmanande tävlingsbanorna i Nardo i Italien och den legendariska Nürburgring Nordschleife. Nya MINI John Cooper Works GP är det brittiska bilmärkets snabbaste modell någonsin som har godkänts för användning på vanliga vägar. Motorn har 306 hk och går från 0km/h till 100 km/h på bara 5,2 sekunder. När Hankook utvecklade däcken till den extraordinära MINI-modellen så fokuserade man på köregenskaper, låga varvtider och  inbromsning på torra vägar.

– Det var inte bara en stor ära att få vara ensam leverantör till den här rariteten med racinggener utan också ett stort ansvar. Vårt utvecklingsteam la ner mycket passion i arbetet, säger Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingscenter.

Samtidigt som dessa däck specifikt har utvecklats och anpassats för denna exklusiva MINI-modell så är Hankook Ventus S1 Evo Z så pass nytt att det ger inblick i en ny UUHP-däckgeneration som knappt har sett dagens ljus. Ventus S1 Evo Z poängterar en ny era för Hankooks däckportfölj, som anpassats för sportbilar med extra höga krav när det handlar om grepp- och kurvtagningsegenskaper utan att kompromissa med livslängd och säkerhet. I det här däcket har Hankook använt en nyutvecklad silicaberikad gummiblandning som genomgår en långsammare härdningsprocess med vulkanisering vid en lägre temperatur. Detta ökar blandningen av de molekyler som påverkar körprestandan.

Vanligtvis är racingdäck fulla av topphemliga ingredienser och konstruktionsexpertis som hemlighålls för offentligheten. Men med Hankook Ventus TD gör ingenjörerna nu ett undantag och delar med sig av vissa av hemligheterna. En av de största fördelarna är att däcket har alla märkningar som krävs för att MINI John Cooper Works ska kunna köras lagligt direkt från parkeringen till racingbanan via offentliga vägar, utan krav på extra transport eller däckbyte. Däcket har E4-märkningen, EU:s däckmärkning för grepp i vått väglag, rullmotstånd och buller, samt certifieringar från Taiwan, Brasilien, Gulfstaterna och DOT plus UTQG-certifieringar (USA). Den största utmaningen för Hankooks ingenjörer har varit att utveckla den fulla potentialen på tävlingsbanan och samtidigt se till att däcket är pålitligt på vanliga vägar. Resultatet av utvecklingsprocessen är ett däck som ger utmärkt stabilitet även vid utmanande körförhållanden.

Översikt av däckdimensionerna för MINI John Cooper Works GP:

Däcktyp: Årstid: Mått: Namn på mönster: EU-märkningar
UUHP väg sommar 225/35 R18 87Y XL Ventus S1 evo Z  E / B / 69(W1)
UUHP tävling sommar 225/35 R18 87Y XL Ventus TD  E / C / 72(W2)
UHP vinter vinter 195/45 R18 87H XL Winter i*cept evo 2  E / B / 70(W2)
About Däckavisen 772 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen