Hankook däck på Porsche Cayenne

Hankook däck Porsche Cayenne

Hankook och biltillverkaren Porsche utökar sitt samarbete. Hankooks UHP däck, Ventus S1 evo 3 SUV, är sedan juni originalmonterat på Porsche Cayenne i 21 tum. Den senaste versionen av däcken erbjuder enastående köregenskaper och styrrespons utöver högre våtgrepp och lågt rullmotstånd enligt Hankook.

Däcktillverkaren Hankook har tillhandahållit Porsche Cayenne med däck från fabriken med dess UHP-däck Ventus S1 evo 3 SUV sedan juni. Hankook tillhandahåller ett skräddarsytt däck som originalutrustning för den nya SUV-modellen från sportbiltillverkaren baserad i Stuttgart, som möter de högt satta kraven inom segmentet högprestanda-/sportbilar.

”Porsche står för särskilt kraftfulla sportbilar som samtidigt är användarvänliga. Men det innebär att däckutvecklingen blir väldigt komplex,” säger Han-Jun Kim, VD för Hankook Tire Europe. ”Vi är därför väldigt nöjda med denna originalmontering, eftersom den demonstrerar våra produkters prestanda på ett imponerande vis.”

Det nya däcket är baserat på DTM-testad teknik och erbjuder enligt tillverkaren hög styrprecision och sportiga köregenskaper. Däcken i dimensionerna 285/40 ZR 21 (109Y) XL fram och 315/35 ZR 21 (111Y) XL bak, har utformats speciellt för användning med sportiga SUV:ar och ska ge unika köregenskaper.

”På grund av fordonets vikt i kombination med sportiga köregenskaper, lågt rullmotstånd och hög lastkapacitet var det en riktig utmaning att utveckla däckdesignen för Porsche Cayenne,” förklarar Klaus Krause, chef för Hankooks europeiska forsknings- och utvecklingscenter. ”Nya Ventus S1 evo 3 SUV uppfyller dessa krav väldigt väl både i våta och torra förhållanden.”

Utöver sportiga köregenskaper ska Hankooks nya mönster erbjuda ett antal nya funktioner som optimerar dess miljömässiga egenskaper (rullmotstånd och livslängd). Ventus S1 evo 3 SUV använder en ny generation av innovativa material baserade på naturligt harts med hög prestanda i gummiblandningen. Det ska ge bättre grepp när uteffekten är som störst och däcket behåller greppet över ett mycket större temperaturintervall. Dessutom säkerställer särskilda nylonmaterial i däckfoten en stabil däcksida även vid körning med hög last. Toppbältet i aramid i kombination med stommen med två lager rayon säkerställer en högre livslängd.