Hankook blir partner till känd långloppsserie
Hankook är ny sponsor till Nürburgring Endurance Series. Det berömda mästerskapet på Nürburgring Nordschleife, som tidigare gick under namnet VLN Endurance Championship, hålls den här säsongen under ett nytt varumärke. Däcktillverkaren Hankook strävar efter ett långsiktigt partnerskap med den ikoniska motorsportserien.
Nürburgring är en av världens mest kända racerbanor: 95 % av den tyska befolkningen känner till banan, som ligger på Eifel-platån. Den traditionsbundna Nürburgring Endurance Series, som startar den 21 mars med den 66:e upplagan av ADAC Westfalenfahrt, hålls på en kombination av Grand Prix-banan och den ökända Nordschleife. Banan, som Formel 1-världsmästaren Jackie Stewart en gång kallade för ”The Green Hell”, är en stark symbol inom motorsporten både för lag, förare samt fans. Detta är ett bra skäl för att Hankook ska ställa sig bakom racingsäsongens absolut största höjdpunkt och visa upp sitt varumärke längs Nordschleifes ”berg- och dalabana” som har en total höjdskillnad på 300 meter.
Programmet för Nürburgring Endurance Series består av åtta tävlingar på fyra timmar vardera och en tävling på sex timmar. Cirka 165 bilar kommer att delta i världens längsta mästerskap för motorsport. Under säsongen kommer 950 förare från 40 olika länder att sätta sig i cockpiten på GT3-racerbilar, inklusive Audi R8, BMW M6 GT3, Mercedes-AMG GT3 och Porsche 911 GT3 R, eller bakom ratten på en Renault Clio, Honda Civic, Opel Astra, Calibra eller Manta samt VW Corrado eller Jetta. Premiumdäcktillverkaren Hankooks logotyp kommer att synas på bilarna, huvudläktarna, på körfältet till depåerna och längs sidan av banan, vilket tydligt integrerar företaget i Tysklands äldsta långloppsserie.
-Vi välkomnar Hankook som en partner som har gjort sig kända för prestanda av toppklass, precis som vår racingserie, och för den stora potentialen hos deras produkter. Det här sponsorsamarbetet poängterar återigen hur attraktiv och lockande Nürburgring Endurance Series är. Jag ser fram emot ett professionellt samarbete som kännetecknas av tillit samt de många aktiviteterna som inte ryms inom ramen för ett normalt sponsorsamarbete, säger Christian Stephani, VD för VLN VV GmbH & Co. KG.
-Vi är väldigt glada över inblandningen i detta ikoniska sportevenemang. Hankooks historia är starkt sammankopplad med Nürburgring. Det var här vi tog de första stegen ut på långloppsracingens arena och här har lagen som vi har stått bakom under de senaste åren rönt stora framgångar. Det finns inget mer att tillägga om den legendariska Nordschleife: Varenda motorsportfan i världen vet vad det betyder. Bilarnas variation och prestanda är tveklöst större än någon annanstans och omfattar i princip allt från vanliga produktionsmodeller till fullfjädrade GT3-racerbilar. Det här är den perfekta arenan för att visa upp Hankook som ett varumärke för motorsport, säger Manfred Sandbichler, Hankooks europeiska motorsportchef.
Evenemangen:
21/3 – 66:e ADAC Westfalenfahrt
4/4 – 45:e DMV 4-Stunden-Rennen
18/4 – 62:e ADAC ACAS Cup
27/6 – 51 Adenauer ADAC Rundstrecken Trophy
11/7 – 60:eADAC Reinoldus-Langstreckenrennen
1/8 – 43:e RCM DMV Grenzlandrennen
29/8 – ROWE 6h ADAC Ruhr-Pokal-Rennen
26/9 – 52:e ADAC Barbarossapreis
24/10 – 45:e DMV Münsterlandpokal
En höjdpunkt under VLN: den legendariska Hankook Farnbacher Ferrari