Händelserik inledning på året för Däckpartner

däckverkstadskedja
Foto: Däckpartner

Däckpartner levererade rekordresultat, lanserar en ny försäkring och tar in nya medlemmar, redan i mars ansluter Hedbergs Ringservice i Malmö till däckverkstadskedjan.

Efter ett framgångsrikt 2020 för däckverkstadskedjan Däckpartner, där man överträffade tidigare års ekonomiska resultat, så blickar man nu in i 2021 med ödmjukhet men samtidigt med beslutsamhet att fortsätta sin framgångsrika resa tillsammans med sina ägare.

Ekonomiskt så var det ett mycket bra år för Däckpartners ägare runt om i landet. Totalt delades över 81 miljoner kronor ut till verkstäderna vilket motsvarade en återbetalning på 95% av centralbonusen och 100% av volymbonusen.

– Det viktigaste för oss har sedan start 2014 att fokusera på lokal lönsamhet och en transparens mot våra ägare. Därför blir vi mycket glada när vi ser att flera i vår bransch börjar arbeta på det sättet och uppvisar framgångsrika resultat, det är viktigt för vår bransch, säger Oskar Buhre, vd på Däckpartner.

Däremot finns det inte tid att luta sig tillbaka, utan flera projekt ska tillföra ytterligare värden för verkstäderna och kunderna. Bland annat så har Däckpartner lanserat sin Hela vägen hem-försäkring, en försäkring som ingår vid köp av utvalda fabrikat. Den ska säkerställa att kunden tar sig hela vägen hem, även om olyckan skulle vara framme.

– När vi tog fram vårt nya uttryck ”Hela vägen hem” startade vi också ett antal olika delprojekt för att förstärka det löftet ytterligare. Vår försäkring är en del i flera aktiviteter vi kommer att genomföra de närmaste åren, allt för att tillsammans med våra ägare utveckla deras kedja. Vi tror på långsiktighet i det vi gör,säger Oskar.

Nya medlemmar ansluter till våren också till kedjan, nu i mars så ansluter bl.a. det anrika företaget Hedbergs Ringservice. Malmöföretaget är välkänt inom branschen och var en av Sveriges tongivande aktörer under 70-80-talet.

– Vi är mycket glada att få in Hedbergs Ringservice i vår grupp, deras historik och syn på arbetet med däck och fälg speglar våra värderingar och vi är övertygade att de kommer tillföra mycket till vår kedja, säger Oskar.

Inför den stundande säsongen där ca 2 miljoner fordon ska skifta däck under en 14-dagars period i landet mitt i en pandemi, så ser Däckpartner allvarligt på om inte Transportstyrelsen ändrar sitt tidigare ställningstagande. Den normalt redan ansträngda perioden underlättades förra året då två extra skiftesveckor skapade förutsättningar för att jobba säkrare under rådande pandemi.

– Vår bransch är redan hårt pressad som det är under skiftesperioden på våren.  Det är viktigt att Transportstyrelsen får en förståelse att vår bransch behöver samma förutsättningar som förra året, med en förlängd däckskiftesperiod. Detta för att kunna på ett arbetsmiljömässigt och tryggt sätt kunna jobba säkert, både för alla kollegor och våra kunder runt om i landet, avslutar Oskar Buhre.

Profilbild
About Joakim Held 871 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!