Han vill stoppa de kriminella däckverkstäderna

Däckverkstäderna

Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF tar upp kampen mot de svarta olagliga bilverkstäderna, däckverkstäderna och rekondföretagen i Sverige!

-I Norge har man med bravur tagit tag i problemet med svart verksamhet. I Sverige ligger vi lite efter även om SFVF de senaste två åren rätt flitigt har gjort anonyma anmälningar mot de svarta bilverkstäderna, däckverkstäderna och rekondföretag. Dessa anmälningar har också gett ett gott resultat, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

-Samtidigt är jag förvånad över likgiltigheten att ta tag i fordonsbranschen problem, säger Bo Ericsson. Vi kan sysselsätta 1 000 tals fler människor i vår bransch men konstigt nog känns det som SFVF är ensamt att driva den här frågan och det kan vi inte acceptera så nu ”kör vi på” och gör det som krävs.

I Norge började man sedan 2016 jobbat målmedvetet med att få en bra bild över de olagliga verkstäderna och vilka problem som deras verksamhet medför. De senaste 18 månaderna har man genomfört en lång rad riktade kontroller mot bla olagliga bilverkstäder. På ett lyckosamt sätt har man funnit illegal arbetskraft, lönedumpning, brister i kompetensen hos arbetskraften, bristande verktyg, trafikfarliga reparationer, underlåtelse att betala skatter och avgifter och så vidare.

-Vi från branschen i Sverige är rätt övertygade att vi kan nå samma bra resultat här, säger Bo Ericsson.

I Sverige har vi kassaregisterlagen sedan några år tillbaka men Skatteverket behöver fler verktyg för att stävja svart verksamhet.

-Det är ett av skälen varför vi har lagt ned och kommer fortsätta att lägga ned tid på att ta fram ett rimligt regelverk för Personalliggare tillsammans med Skatteverket. När Skatteverket får ytterligare ett verktyg har de möjlighet att förbättra för oss i branschen som är seriösa.Tyvärr kommer de inte räcka för att förbättra för oss i fordonsbranschen, vi måste göra mer, säger han.

Därför uppmanar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) Sveriges Regering att införa ROT-avdrag på bilreparationer. Man rekommenderar också att rotavdraget höjs från 30 procent till 50 procent.

Om ROT-avdrag för reparationer införs på bilar som är nyare än 1996 uppnås följande positiva effekter enligt SFVF:

  • Konsumenter stimuleras att byta till miljövänligare bilar. Idag är 586 866 st äldre bilar än 1996 årsmodell enligt CSB. Därmed skulle miljövinsterna bli avsevärt bättre eftersom kolväteutsläppen och kväveoxid minskar rejält.
  • Nollvisionen påverkas positivt om ROT avdrag införs eftersom utvecklingen av system som motverkar förarens misstag har införts
  • Fler bilägare skulle ha råd att byta ut sin slitna vindruta, färre trafikolyckor.
  • Det är bättre krockskydd i nyare bilar och fler krockkuddar om vi krockar trots alla fina system leder till att färre skadas
  • Fler skulle ha råd att köpa nya däck istället för gamla slitna däck med dåligt väggrepp, färre krockar
  • Färre skulle åka runt med dubbfria däck på sommaren som leder till dåligt väggrepp färre krockar
  • Fler skulle ha råd att rostskydda sina bilar
  • Fler skulle ha råd att underhålla sina bilar på vita verkstäder fler sysselsätt i den seriösa branschen
  • ROT avdraget motverkar svartjobb eftersom ”gapet” mellan vita och svarta verkstäder minimeras. Det leder till fler sysselsatt i den seriösa branschen
  • ROT avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter
  • ROT avdraget medför att vi får en bättre miljö eftersom fler bilägare åker till den seriösa branschen som följer lagar, regler och föreskrifter avseende miljö och andra tvingande lagkrav.
About Däckavisen 1165 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!