Göteborgs lyxbilar mål för däckstölder

Göteborg kämpar med en våg av organiserade däckstölder som drabbar både privatpersoner och företag. Polisen uppmanar nu allmänheten att märka sina däck och fälgar för att underlätta identifiering och lagföring.
Sedan början av året har polisen i Storgöteborg handlagt mellan 180 till 200 ärenden där däck och fälgar har stulits, med en uppskattad total värd på 6-9 miljoner kronor. Det är framförallt ägare av lyxbilar som Tesla, Mercedes, Volvo och BMW som har drabbats av stölderna.
“Det är svårt att komma åt dem när stöldgodset inte går att härleda till sina rätta ägare,” säger Johan Carlsson, chef vid polisens brottssamordning i Storgöteborg. Han påpekar att bristande bevisning komplicerar utredningen och att det ofta går flera timmar innan stölderna upptäcks.
Polisen uppmanar till förbyggande åtgärder
För att möjliggöra identifiering och därmed förenkla lagföring uppmanar polisen nu allmänheten att märka sina däck och fälgar. De rekommenderar att man anger hur man märkt dem vid anmälningstillfället och att parkera på upplysta platser samt att säkerställa att bilen är låst och larmad.
“Försäkringsbolagen kan också ha värdefulla råd och rekommendationer om hur man bäst skyddar sig mot dessa stölder,” tillägger Johan Carlsson.
Bil- och däckfirmor särskilt utsatta
Bil- och däckfirmor har drabbats hårt av däckstölderna, där gärningsmännen ofta hittar de extra däckuppsättningarna i bagaget på bilarna och går därifrån med samtliga åtta däck.
“En uppmaning är att man förvarar de extra däckuppsättningarna till bilarna på något annat sätt, som försvårar att de kommer åt dem enkelt,” säger Johan Carlsson.
Samtidigt erbjuder polisen råd om olika skyddsåtgärder, som personliga kännetecken eller fälglås, som kan försvåra för tjuvarna att stjäla däck och fälgar.
Framtida utmaningar och förhoppningar
Med en fortsatt våg av däckstölder ser polisen i Storgöteborg en utmaning i att hitta effektiva sätt att bekämpa och förebygga denna typ av brott. Märkning och andra förbyggande åtgärder är ett steg i rätt riktning, men ytterligare insatser krävs för att komma åt problemets kärna.