Goodyears SoundComfort i flera dimensioner
Efter lanseringen av SoundComfort-teknologin för den nordiska vintermarknaden förra vintern utökar Goodyear nu sortimentet. Under den kommande vintern lanseras ytterligare 12 dimensioner och däcktillverkaren erbjuder därmed tekniken i hela 64 dimensioner av nordiska vinterdäck.
Goodyears bullerreducerande teknologi har snabbt blivit en succé. I Belgien och Nederländerna vann tekniken pris som årets produkt 2019[1]. Samtidigt är intresset stort även i Sverige. I en undersökning genomförd av Gfk Norm på uppdrag av Goodyear uppger nämligen var tredje svensk att däckets ljudnivå är mycket viktigt. Främst är det på grund av att det bidrar till en högre komfort och en säkrare körning som svenskarna önskar tystare däck. Det uppger 69 respektive 43 procent[2]. Och faktum är att tekniken i Goodyears däck kan minska bullret i kupén med upp till 50 procent[3].
För att möta den ökande efterfrågan släpper Goodyear fram till februari 2020 SoundComfort-teknologin i ytterligare 12 dimensioner till nordiska vinterdäck. Totalt kommer tekniken att finnas tillgänglig i 64 dimensioner, från 16 till 20 tum, bland de nordiska vinterdäcken: UltraGrip Ice Arctic SUV, UltraGrip Ice Arctic, UltraGrip Ice SUV, UltraGrip Ice 2.
SoundComfort-teknologin är ett exempel på Goodyears mål att föra däckinnovationen framåt för att uppfylla konsumenternas och marknadens behov. Bilmotorerna blir tystare, särskilt sedan introduktionen av el- och hybridbilar. Detta leder till att buller som orsakas av däck blir mer märkbart. Goodyears SoundComfort-sortiment inkluderar dimensioner som passar el- och hybridbilar från biltillverkare som Tesla, Volkswagen, Nissan, Hyundai och Toyota.
Om SoundComfort
Goodyears SoundComfort-teknologi använder ett polyuretanskum med öppna celler som fästs på däckets inneryta, vilket minskar luftvibrationer. Tekniken dämpar bullret inuti bilen när du kör och gör kupén upp till dubbelt så tyst som vanliga däck[3], vilket ger en märkbart tystare resa för förare och passagerare. Innovationen påverkar varken hastighet eller prestanda och skummet är dessutom lätt nog för att inte påverka fordonets bränsleförbrukning3.
[1]Online undersökning genomförd av Nielsen bland 5000 konsumenter i slutet av 2018: https://www.poybelgium.com/.
[2] Undersökningen genomfördes av Gfk Norm i december 2017 – januari 2018 och har besvarats av 614 svenskar genom en webbenkät.
[3] Beroende på fordonstyp, dess hastighet och vägbana. Baserat på interna vägmätningar med fordon. Testat i januari och februari 2018, november 2017 och oktober 2011 av ingenjörer på Goodyear i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.