Goodyears nya racingdäck med teknologi från gatdäcken

Foto: Goodyear

Goodyear lanserar det specialframtagna racingdäcket Eagle F1 SuperSport, som kommer att monteras på alla bilar i den första helelektriska standardvagnsserien för olika bilmärken, Pure ETCR. Goodyear är exklusiv däckleverantör och grundande partner till detta nya spännande racingmästerskap.

Det unika racingdäcket för Pure ETCR är det senaste i Goodyears prestandaserie Eagle F1 SuperSport. Däcket har mycket av sin teknologi gemensam med Eagle F1 SuperSport-däcket för gatbruk, men det är optimerat för att maximera prestandan från Pure ETCR:s elektriska standardvagnar, som kommer att köra sina första tävlingslopp senare i år.

Goodyears specialframtagna däck Eagle F1 SuperSport ETCR liknar gatdäcket till utseendet, delar samma filosofi och även stora delar av tekniken. Bland de gemensamma teknologierna återfinns Power Shoulder och High Force Construction. Dessa funktioner ligger bakom maximeringen av prestandan, både i bilarna för vägkörning och i Pure ETCR-racerbilarna med 500 kW (670 hk). Hela Eagle F1 SuperSport-serien baseras på Goodyears omfattande erfarenhet av motorsport för att förbättra vägprestandan – men kunskapsutbytet går åt båda håll. Den innovativa teknologin i gatdäcket används nu som grund för tävlingsdäcket Pure ETCR.

På gatversionen av däcket ökar Power Shoulder-teknologin kurvtagningsförmågan genom ett massivt slutet utsidesmönster, och den superstyva sidoväggsutformningen i High Force Construction-teknologin förbättrar väghållning och körstabilitet. Båda dessa teknologier är avgörande för Pure ETCR-versionen av Eagle F1 SuperSport, men har optimerats för racinganvändning genom att det yttre skulderblocket förstärkts ytterligare. Resultatet är ett unikt däck som levererar stabilitet och imponerande kurvtagningsförmåga till världens mest kraftfulla standardvagnar.

Mönstrade däck är ovanliga på den här nivån inom motorsporten, men gör det möjligt för Pure ETCR-teamen att använda samma däck på våta och torra vägar. Därmed slipper man den vanliga uppdelningen mellan släta däck på torrt väglag och mönstrade däck på våta vägar. Genom att använda en enda däckspecifikation behöver man inte frakta tre eller fyra specifikationer världen över: något som även positivt bidrar till hållbarhetsplanerna för Goodyear och Pure ETCR.

Pure ETCR medför ett antal unika tekniska utmaningar på grund av dess unika racingformat och den oerhörda kraften i bilarna, som baseras på tillverkarnas bilar för vägkörning och till utseendet liknar deras mellanstora halvkombi- och sedanmodeller med fyra dörrar. Elbilarna är tyngre än sina bensin- eller dieseldrivna motsvarigheter, men producerar också en otrolig mängd vridmoment. Med upp till 500 kW är Pure ETCR-bilarna bland de mest kraftfulla elfordonen på racingbanan.

De här unika egenskaperna innebär att Pure ETCR-bilarna behöver ett däck som kan stå emot enorma krafter och omedelbar kraftleverans, samtidigt som det säkerställer ett bra grepp och väghållning.

Efter månader av utveckling och finjustering i laboratoriet kunde Eagle F1 SuperSport-däcket för Pure ETCR-specifikationen börja testas på racingbanan i Alès i Frankrike i början av augusti.

Testningen av Pure ETCR fortsätter under de kommande månaderna, innan de första evenemangen äger rum i oktober enligt den reviderade kalendern. Demonstrationsevenemang och lopp kommer att gå av stapeln i Köpenhamn i Danmark, Goodwood i Storbritannien, Aragón i Spanien och Adria i Italien under en sexveckorsperiod i oktober och november.

– Vi har stött på flera utmaningar under utvecklingen av Eagle F1 SuperSport-däcket för Pure ETCR. Inte minst på grund av den snäva tidsramen och svårigheterna som uppstått genom Covid-19-pandemin och karantäner. Resultatet är dock en unik och innovativ design som är helt anpassad för egenskaperna hos dessa kraftfulla elektriska standardvagnar. Vi är stolta över att däcket delar så mycket DNA och teknologi med gatversionen av Eagle F1 SuperSport. Att det här ens är möjligt visar hur värdefulla våra erfarenheter från motorsporten har varit för utvecklingen av däck för körning på vanliga vägar, säger Bernd Seehafer, teknisk projektledare inom EMEA..

Olika variationer av Goodyear Eagle F1 SuperSport-racingsortimentet används i ett antal prestigefyllda racingmästerskap, bland annat WTCR – FIA World Touring Car Cup, där Goodyear utsågs till denna säsongs exklusiva däckleverantör. Detta är den översta racingnivån för bensindrivna standardvagnar, och den arrangeras precis som Pure ETCR av Eurosport Events.

Profilbild
About Joakim Held 749 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!