Goodyear utvecklar specifika däck för kraftfulla elbilar

Goodyear menar att de är experter på att anpassa däcken för högpresterande elbilar. Foto: Goodyear

Den senaste tidens lanseringar av supersedanmodeller från ledande tillverkare som Audi och Porsche har ytterligare kompletterat listan av elbilar som kan nå 100 km/h snabbare än många traditionella superbilar. För Goodyear har det här medfört nya utmaningar när det gäller däckdesign och utveckling.

Goodyears utmaning är att skapa däck som klarar det enorma vridmomentet hos en elbil som överträffar superbilarna, och samtidigt erbjuder den grad av komfort, livslängd och låga rullmotstånd som är helt nödvändigt för fordon i det här premiumsegmentet.

Tack vare originalmonteringar (OE) på spännande eldrivna supersedanmodeller som Audi e-tron GT har Goodyears Eagle F1 Asymmetric 5 redan blivit känt som ett elbilsorienterat däck. Sedanmodeller med fyra dörrar, som RS-versionen av e-tron GT, kan producera mer än 600 hk och ta föraren från 0-100 km/h på så lite som 3,3 sekunder. Prestandameriterna hos de här bilarna är tydliga och de behöver prestandadäck som kan matcha dem.

Goodyears Eagle F1 Asymmetric 5 är ett UHP-däck utformat för sportbilar och prestandabilar av alla storlekar. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 är redan ett favoritdäck för GTi-klassen och prestandabilar med traditionella motorer, och det har nyligen valts av flera ledande tillverkare för eldrivna flaggskeppsmodeller av supersedan. Det har gjort att Goodyear måste utveckla särskilda teknologier för att maximera prestanda, väghållning, komfort och kapacitet för långa avstånd – det vill säga allt som krävs från eldrivna supersedanmodeller för premiumsegmentet.

För OE-tillverkare utvecklade Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 i 17 till 21 tums monteringar. Hälften av storlekarna är A-klassade för rullmotstånd, vilket tillgodoser behovet av långdistansflexibilitet. Goodyear har också utvecklat RunOnFlat-tekniken som ett alternativ för OE-tillverkare som vill slippa kravet på reservhjul eller däckreparationssatser. Det betyder att mer utrymme kan frigöras för batterier för ökad räckvidd och kraft.

När Audi valde Goodyear till sina nyligen lanserade Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT så optimerade Goodyear prestandan genom att minska fjädringen i slitbanemönstret för en exakt styrning och högre greppnivåer.

När nu även Porsche och Tesla väljer Goodyear för sina högpresterande eldrivna sedaner är det ett tydligt tecken på att Goodyear är i framkant i utvecklingen av däck som kan tygla kraften och samtidigt leverera effektivitet. :

– Däcken måste kunna klara det omedelbara vridmomentet och den extra tyngden från fordonet. Det var också nödvändigt att försöka öka körsträckan mellan laddningarna och minska vägbullret, som ju är mer märkbart med en tystgående elmotor, säger Laurent Colantonio, Goodyear Regional Technology Director Consumer Tires EMEA, när han förklarar utmaningarna i samband med att utveckla däck för kraftfulla elbilar.

– När vi utvecklar däck som ska passa för elbilar så är det några speciella områden vi fokuserar på. Vi kan anpassa slitbanans sajpningar för att skapa en större kontaktyta för gummit. Däcket kan då hantera höga vridmomentsnivåer bättre och samtidigt behålla hög prestanda i vått väglag. Vårt designarbete med slitbanemönstret förhindrar också att ljudvågor tar sig in i spåren och förhindrar på så vis buller. Vi kan också optimera geometriutformningen för att stödja extra tyngd och modifiera gummiblandningen för att ge fordonet längre körsträcka och samtidigt hantera höga vridmomentsnivåer, säger Colantonio.

Goodyears kunskaper om elbilar och motorsport innebar att företaget var ett naturligt val som exklusiv däckleverantör och grundande partner till PURE ETCR – världens första helelektriska märkesoberoende standardvagnsserie.

Goodyear utvecklade ett unikt racingdäck med slitbana för PURE ETCR. Det delar mycket teknologi med vägdäcket Eagle F1 SuperSport, men har optimerats för att maximera prestandan hos PURE ETCR-racingbilarna med sina 500 kW (670 hk). Racingdäcket har samma kraftfulla skulderblock som vägdäcket för att förbättra kurvtagningsförmågan genom ett massivt slutet utsidesmönster. Och den superstyva sidoväggsutformningen i högkraftskonstruktionen förbättrar väghållning och körstabilitet.

– Den här vidareutvecklingen av Eagle F1 SuperSport för racingbilar och Eagle F1 Asymmetric 5 för supersedaner visar tydligt att Goodyear ligger i framkant när det gäller att utveckla däck för de mest extrema elbilarna, sammanfattar Colantonio.

About Däckavisen 1082 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!