Goodyear släpper nya sommardäck
Goodyear presenterar nästa generations UHP-däck, Eagle F1 Asymmetric 5. Det är framtaget som det ultimata sommardäcket där innovativa teknologier har använts för att ge förbättringar av inbromsning på vått och väghållning på torrt väglag utan att kompromissa med körkomfort eller vägbuller.
En viktig faktor bakom däckets många förmågor är Goodyears utveckling av en raffinerad gummiblandning som kombinerar egenskaper för vått väglag utan att tumma på uthållighet eller väghållning på torrt väglag. Tack vare en kontaktyta som är utformad för att utvidgas vid bromsning, ökas däckets kontakt med vägbanan till en nivå som oftast förknippas med ett bandäck. Det leder till bromssträckor på vått väglag som är hela 4 procent kortare jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 3.*1
Goodyears arbete med att optimera prestandan fokuserade på att minska flexibiliteten i slitbanemönstret under överföring av sidokrafter. Resultatet blir skarp, precis instyrning, högre greppnivåer och effektiv, ren acceleration, som skall ge en förbättrad väghållning på torrt väglag.
Responsen från styrningen har också förbättrats, något som ger en mer kommunikativ och trygg körupplevelse.
Goodyear presenterar 51 dimensioner mellan februari och maj 2019 och ytterligare 10 mellan juni och december 2019. Eagle F1 Asymmetric 5 kommer att finnas i 17 till 22 tum, 205 till 315 mm i bredd och 50 till 25 i sidoprofil, med anpassningar avsedda för bilar som sträcker sig från Volkswagen Golf via lyxigare bilar som Mercedes C-Class och BMW 3-serien till standardversionerna av Porsche 911.
Det ger Goodyear en stark position för att dra nytta av den robusta tillväxten på 8,3 procent på årsbasis sedan 2012 inom UHP-däcksegmentet för 17 tum och större. Segmentet står nu för 22 procent av den genomsnittliga sommarvolymen. *2 Fordonsförsäljningen i det övre segmentet förutses också öka från 17,5 till 18,2 procent före 2023, *3 medan ökningen av UHP-efterfrågan från nordöstra och sydöstra Europa på 18 respektive 25 procent på årsbasis sedan 2012 ytterligare ökar Eagle F1 Asymmetric 5:s relevans för marknaden. *4 Jämfört med föregångaren, baserat på intern testning.
*1 Jämfört med föregångaren, baserat på intern testning.
*2 Baserat på Europool-data 2012–2017
*3 IHS 2018 – fordonssegment D – E, Europa, utesluter lätta lastbilar
*4 Baserat på Europool-data 2012–2017