Goodyear rapporterar minskad förlust för Q3 2024
Goodyear redovisade en nettoförlust på 34 miljoner dollar för Q3 2024 men visade ökat justerat nettoresultat och fortsatt lönsamhetsförbättring genom Goodyear Forward-planen.
Goodyear Tire & Rubber Company har offentliggjort sina resultat för tredje kvartalet 2024, som visar en nettoförlust på 34 miljoner dollar, motsvarande 12 cent per aktie. Detta innebär en betydande förbättring jämfört med samma period förra året då förlusten uppgick till 89 miljoner dollar (31 cent per aktie). Samtidigt rapporterade bolaget ett justerat nettoresultat på 105 miljoner dollar (37 cent per aktie), marginellt högre än föregående års justerade vinst på 104 miljoner dollar (36 cent per aktie).
Företagets totala försäljning för tredje kvartalet 2024 uppgick till 4,8 miljarder dollar, en minskning som delvis kan tillskrivas minskade däckvolymer på 42,5 miljoner enheter. Den största nedgången noterades i Americas-segmentet, där omsättningen sjönk med 8,4 % till 2,9 miljarder dollar, främst på grund av svagare försäljning av ersättningsdäck. Försäljningsvolymen för däck minskade med 8,3 %, och särskilt ersättningsdäckvolymen minskade med 11,3 %. Detta är ett resultat av en ökad närvaro av lågprisimportprodukter på den amerikanska marknaden.
Trots utmaningarna lyckades Goodyear öka sitt segmentoperativa resultat till 347 miljoner dollar under kvartalet, en ökning med 11 miljoner dollar jämfört med föregående år. Denna ökning beror främst på besparingar från Goodyear Forward-transformationen, som bidrog med 123 miljoner dollar, samt 17 miljoner dollar i försäkringsutbetalningar kopplade till tidigare stormskador. Men faktorer som inflation och lägre försäljningsvolymer drog ned resultatet med totalt 127 miljoner dollar.
Goodyear Forward, en omfattande omvandlingsplan som lanserades i november 2023, har satt ambitiösa mål för att förbättra lönsamheten och minska kostnader. VD Mark Stewart uttryckte fortsatt optimism: “Med vår nuvarande utveckling har vi höjt vårt mål för de årliga besparingarna till 1,5 miljarder dollar till slutet av 2025.” Detta motsvarar en ökning på 200 miljoner dollar jämfört med det ursprungliga målet. Planen innefattar både kostnadsbesparingar och portföljoptimering med förväntade bruttointäkter över 2 miljarder dollar.
Resultaten i de olika regionerna var blandade. Americas-segmentet visade minskade intäkter och volymer, men en förbättrad segmentoperativ marginal på 8,8 %. EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika) såg en något lägre försäljning men lyckades förbättra sitt segmentoperativa resultat tack vare en gynnsam pris/mix-utveckling och Goodyear Forward-besparingar. I Asien och Stillahavsområdet var nedgången i försäljningsvolym särskilt märkbar i viktiga marknader som Australien, Kina och Indien, men regionen ökade sin lönsamhet till en marginal på 11,7 %.