Goodyear presenterar ny däckteknologi utformad för elfordon
Prototypen för EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi är Goodyears senaste steg i utvecklingen av däck som uppfyller de specifika kraven hos elfordon
Goodyear gav en förhandsvisning vid 2018 års internationella bilsalong i Genève av sitt EfficientGrip Performance-däck med Electric Drive-teknologi, ett prototypdäck för den växande elfordonsmarknaden och som kommer att lanseras på vägarna i Europa under 2019.
Goodyears tester visar att traditionella däck kan slitas ut upp till 30 procent snabbare på elfordon på grund av det kraftfulla, omedelbara vridmomentet från elmotorer och den extra fordonsvikten från tunga batteripaket.
”Kombinationen av allt fler regler för att minska utsläpp, önskan att minska beroendet av fossila bränslen och snabba framsteg inom batteriteknik skapar ideala förhållanden för elfordon”, säger Chris Delaney, President of Goodyear Europe, Middle East and Africa. ”Vi samarbetar med biltillverkare för att införa vår Electric Drive-teknologi nästa år, med sikte på att uppfylla de unika prestandakraven för det växande fordonssegmentet.”
Förutom kraven på däckets livslängd vill fordonstillverkarna ha förbättrat rullmotstånd för elfordon. En längre körsträcka har hög prioritet för konsumenterna, eftersom de flesta länder har en underutvecklad infrastruktur för uppladdning av el. Att däcket ska vara tyst och bekvämt är också en faktor eftersom elfordon i låga hastigheter alstrar ned till hälften så mycket buller som traditionella fordon.
Electric Drive-teknologi
För att möta dessa utmaningar erbjuder EfficientGrip Performance-prototypen med Electric Drive-teknologi följande prestandalösningar:
- Längre körsträcka genom innovativ slitbaneutformning: Slitbanans tunnare sajpningar (små kanaler) ger gummit en större kontaktyta mot vägytan än traditionella radialspår. Med mer gummi på vägen kan däcket hantera höga vridmomentsnivåer bättre och samtidigt behålla hög prestanda i vått väglag. Slitbaneutformningen hindrar också att ljudvågor kommer in i spåren, vilket minskar inre och yttre däckbuller.
- Konstruktion med hög lastkapacitet: Däckets design har optimerats för att bära den extra tyngden från fordonet på grund av batterier, samtidigt som det behåller en optimal kontaktyta för slitbanan för högprestanda.
- Längre körsträcka: Materialegenskaperna hos slitbanans gummiblandning har anpassats för ultralågt rullmotstånd, som ger fordonet längre körsträcka och samtidigt hanterar höga vridmomentsnivåer. Dessutom är sidoväggen utformad för att minska luftmotståndet och profilen ger mindre roterande massa, vilket leder till minskad energiförbrukning.
”Med 120 års erfarenhet av att leverera innovativa produkter som förändrar trafikvärlden, är EfficientGrip Performance-prototypen med Electric Drive-teknik ett bevis på att Goodyear fortsätter vara en ledare inom framtida mobilitet”, säger Delaney.
Video – Goodyear EfficientGrip Performance prototype with Electric Drive Technology