Goodyear och Bridgestone etablerar ett gemensamt bolag i USA
Goodyear och Bridgestone etablerar ett gemensamt bolag i USA som blir landets största distributör av däck
Det nya företaget TireHub kommer att förse återförsäljare med däck till både personbilar och lätta lastbilar, enligt ett pressmeddelande. TireHub kommer att kombinera Goodyears grossistdistributionsnät med Bridgestones Tire Wholesale Warehouse. Transaktionen är föremål för sedvanliga godkännanden och förväntas avslutas under sommaren.
Vid lanseringen kommer TireHub att ha skalan för att nå de allra flesta detaljhandeln i USA varje dag. Det nya distributionsföretaget kommer att komplettera båda företagens nätverk av befintliga distributörer från tredje part och tillhandahålla en överlägsen, fullständigt integrerad distributions-, lager-, försäljnings- och leveranslösning omedelbart efter avslutad transaktion.
“Det är viktigt för amerikanska däckhandlare och återförsäljare att kunna få rätt däck i tid för att möta kundernas behov och förväntningar. TireHub kommer att hjälpa återförsäljarna att vinna i dagens dynamiska och alltmer komplexa miljö genom att ge dem tillgång till ett djupare och bredare utbud av personbils- och lätta lastbilsdäck från Bridgestone, säger TJ Higgins, president USA och Kanada , Bridgestone USA.
“Med möjligheten att leverera hela portföljen av Goodyear-produkter och ett särskilt fokus på logistik och kundservice, skapar TireHub ett vinnande företag till oss och våra kunder, Goodyears företagsägda verkstäder och konsumenter, vars förväntningar och köpmönster fortsätter att utvecklas “, säger Steve McClellan, president, Goodyear USA.
Både Bridgestone och Goodyear förväntar sig att TireHub kommer att ge förbättrade lagerhållning och leveranstider för att säkerställa att återförsäljare snabbt kan komma åt de produkter de behöver. TireHub kommer att leverera en högklassig kundupplevelse genom en enda försäljningskanal och en ny online-orderportal som enkelt integreras med återförsäljarens försäljningssystem. TireHub hjälper också Goodyears och Bridgestones kunder att hantera växande komplexitet i däckbranschen. Den nya distributören kommer att tillhandahålla hela utbudet av produkter från båda företagen, vilket är avgörande för återförsäljarna.
TireHub har sitt huvudkontor i Atlanta och kommer initialt att ha mer än 80 distributionscentraler och lagerlokaler. Bolagets fysiska tillgångar vid lanseringen kommer att vara en kombination av äldre Bridgestone och Goodyear-anläggningar.
TireHub kommer att bli ett 50-50 joint venture samarbete mellan Goodyear och Bridgestone och kommer att ledas av en oberoende ledningsgrupp ledd av VD Peter Gibbons. Gibbons är en veteran, med 25 års erfarenhet av ledande roller inom tillverknings- och servicekedjor inom konsument-, detaljhandel och specialkemikalier. I ledande roller i både Mattel och Starbucks ledde Gibbons kundcentrerade insatser för att omvandla båda företagens försörjningskedjor, förbättra prestanda och snabbhet på marknaden.