Goodyear lanserar POWERLOAD®

Goodyear entreprenaddäck
Bild: Goodyear

 Goodyear har lanserat det nya POWERLOAD®- sortimentet som stöd för strävandet efter produktivitet, hållbarhet och kostnadseffektiv drift av kompakta hjullastare och mindre väghyvlar, som har sett ett uppsving i efterfrågan tack vare tillväxten inom konstruktionsoch utvecklingsprojekt världen över.

Det är en konkurrensutsatt marknad där OE-tillverkare inför ny teknologi, och som drivs av såväl marknadens krav på mer effektiv drift som miljöhänsyn. Genom lanseringen av POWERLOAD erbjuder Goodyear ett däcksortiment med viktiga avancerade teknologier särskilt utformade för behoven för kompakta hjullastare och mindre väghyvlar.

Dessa kompakta maskiner används vanligtvis inom konstruktion, materiallastning, logistikstöd, jordbruk och landskapsanläggning. Därför är mångsidigheten en avgörande däckegenskap. Långa arbetstider innebär att förarens komfort är en viktig faktor, vid sidan av drivgrepp och livslängd.

Smooth Guard Technology™ står i främsta ledet för innovationerna

Goodyear POWERLOAD har den nya Smooth Guard Technology, som inkluderar ett extra tjockt och jämnt gummiskyddslager i skulderområdet och sidoväggen. Den avancerade teknologin ska ge sortimentet ökad robusthet som ger stöd för bättre hållbarhet mot skärskador och stomskydd. Dessutom har den nya serien också en förstärkt sidoväggskonstruktion som ska ge ökad stabilitet och enklare manöverförmåga. Den nya serien ska ge minskat svaj i skopan vid lastningsdrift och ger förarna körprecision, förtroende, komfort och säkerhet.

Fokuset på förstärkning och skydd fortsätter med förbättrat skydd i flänsskyddområdet. Den här funktionen hjälper till att förhindra att främmande föremål tränger in i området mellan fälgen och däcket, något som är särskilt viktigt på byggarbetsplatser där jord, stenar, grus och annat skräp kan orsaka skador på konventionella däck. En ny utformning på brytjärnsskåran gör det snabbare att montera och demontera däck, vilket minimerar stilleståndstiden för operatörerna.

Det icke-riktade mönstret är ett ytterligare bevis för Goodyears fokus på effektivitet, och ska ge stöd åt enklare däcklogistik genom att tillåta att positionerna roteras och gör lagerhållningen enklare för åkerioperatören. Goodyear POWERLOAD ska ge bättre väghållning, något som är helt nödvändigt på byggarbetsplatser. Konstruktionen ska även ge utmärkt drivgrepp framåt och i sidled, medan de självrengörande egenskaperna hjälper till att minimera stilleståndstider och förbättra effektiviteten. Slitbanemönstret är inspirerat av det beprövade Goodyear TL-3A+ för större (25-tums fälg och större) fordon och optimerat för storlekarna 18 och 20 tum i POWERLOAD-serien.

På POWERLOAD har Goodyear ökat skuldrans slitbanedjup jämfört med tidigare utformningar. Detta ska ge ökad livslängd och körsträcka för däcket och kan också bidra till lägre driftskostnad per timme.

Goodyears filosofi ELDRIFTSREDO innebär att företagets senaste däck kan användas både på elfordon och på hybrid- och konventionella dieselmotorer. Det framsynta tillvägagångssättet minskar också komplexiteten för operatörer eftersom bara en typ av däck behöver hållas i lager för flera olika drivsystem.

– POWERLOAD sätter fokus på minimerad stilleståndstid, optimerad kostnad per timme, hållbarhet och mångsidighet för en växande sektor av offroadmarknaden. Hos Goodyear har vi tänkt framåt till de framtida kraven från operatörer av kompakta hjullastare och små väghyvlar för att ge dem teknologier som hjälper dem navigera i utmanande terräng, för att få jobbet gjort och fortsätta öka produktiviteten, säger Octavian Velcan, vd för OTR and Aviation EMEA för Goodyear.

 

About Däckavisen 1114 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!