Goodyear lanserar UHP-däck för SUV:ar – Eagle F1
Det nya ultrahögprestandadäcket för SUV:ar ger kortare bromssträcka för optimal prestanda
Goodyear lanserar Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, den senaste modellen i Eagle F1 Asymmetric-serien, där fokus ligger på att optimera bromsning och väghållning i alla förhållanden.
En viktig egenskap hos nya Eagle F1 Asymmetric 3 SUV är Active Braking-tekniken. Vid inbromsning ökar däckets kontaktyta mot vägen (och därmed dess grepp), vilket möjliggör kortare bromssträckor på både våta och torra väglag.
Grip Booster-tekniken, som består av en vidhäftande gummiblandning som ökar klibbigheten mot vägytan, är ytterligare en funktion som stärker däckets grepp och bidrar till förbättrad bromsning och väghållning. Tester från TÜV Süd på begäran av Goodyear bekräftade däckets viktigaste styrkor.
Ingenjörerna på Goodyear har arbetat ihärdigt för att förbättra konstruktionen med hjälp av den nya SUV-optimerade konstruktionstekniken. De nya korderna i konstruktionens olika lager bidrar till att förbättra fordonets väghållning i högre hastigheter, optimera styvheten i kurvorna och motverka slitage på däcket. För att förhindra ytterligare slitage har även däckets geometri och mönster optimerats.
Dessa funktioner kombineras med UHP CoolCushion-lager, en teknologi som förbättrar väghållningen samtidigt som den minskar rullmotståndet, vilket resulterar i bättre bränsleeffektivitet.
– Bromsningen är en av de viktigaste aspekterna hos ett däck, i synnerhet på vått väglag. Därför är vi glada över att testerna visar att vårt Eagle F1 Asymmetric 3 SUV-däck har en avsevärt kortare bromssträcka på både vått och torrt väglag jämfört med våra huvudkonkurrenter, säger Mike Rytokoski, Chief Marketing Officer Goodyear Europe.