Goodyear lanserar EQMAX lastbilsdäck
Goodyear har lanserat premiumdäckserierna EQMAX och EQMAX ULTRA, utformade för hållbarhet och prestanda, med eldrift och bränsleeffektivitet i fokus.
Goodyear har nyligen introducerat två nya däckserier för den kommersiella fordonssektorn – EQMAX och EQMAX ULTRA – som en del av deras bredare satsning på att erbjuda mer hållbara och bränsleeffektiva lösningar för transportindustrin. Med dessa nya däck svarar Goodyear på en växande efterfrågan på produkter som kombinerar hållbarhet med hög prestanda, något som blir alltmer nödvändigt i ljuset av skärpta utsläppsregler och den pågående elektrifieringen av fordonsflottor världen över.
Däcken EQMAX och EQMAX ULTRA är utvecklade för att möta transportindustrins förändrade behov och ge förbättrad bränsleeffektivitet, längre livslängd och minskade utsläpp – utan att kompromissa med däckens prestanda. Genom att använda upp till 55 % hållbara material, däribland silika från förbrända risskal, har Goodyear tagit betydande steg mot att minska däckens miljöpåverkan. Detta är ett tydligt exempel på hur tillverkare i allt större utsträckning använder biobaserade och återvunna material för att uppnå hållbarhetsmålen.
Ny gummiblandning för förbättrad livslängd och bränsleeffektivitet
En av de mest framträdande innovationerna med EQMAX- och EQMAX ULTRA-serierna är den nya gummiblandningen för slitbanan. Denna blandning, som har en högre halt silika, bidrar till att däcken ger upp till 20 % längre körsträcka och 6 % lägre rullmotstånd jämfört med sina föregångare. Detta innebär inte bara att däcken kan hålla längre, utan också att de kan bidra till minskad bränsleförbrukning, vilket är en direkt fördel för åkerier som strävar efter lägre driftkostnader och minskat klimatavtryck.
Det nya slitbanemönstret i dessa serier har också förbättrats för att erbjuda bättre grepp och bromsförmåga, särskilt under varierande väderförhållanden. Drivdäcken i EQMAX ULTRA-serien har dessutom ett riktningsbestämt mönster och högt slitbanedjup för bättre grepp, vilket särskilt är viktigt för fjärrtransporter där vägförhållandena kan skifta kraftigt. Styrdäcken är utformade för att vara robustare och minska risken för ojämnt slitage, vilket ytterligare bidrar till däckens långsiktiga hållbarhet.
Elektriska fordon och RFID-teknik: Byggda för framtidens fordonsparker
En annan framträdande egenskap hos EQMAX och EQMAX ULTRA är att de är designade för att vara eldriftsredo, eller “Electric Drive Ready”. Detta innebär att däcken är optimerade för att fungera lika bra på eldrivna fordon som på traditionella diesel- och bensindrivna lastbilar. Med den ökande elektrifieringen av transportsektorn är denna flexibilitet en viktig faktor som gör att åkerier kan anpassa sig till den växande användningen av el- och vätgasdrivna fordon. Däcken är också utformade för att ha en högre lastkapacitet än traditionella däck, vilket är avgörande för att optimera räckvidden och prestandan för eldrivna tunga fordon.
Goodyear har också integrerat RFID-teknologi (Radio Frequency Identification) i dessa däck, vilket gör det möjligt att spåra och hantera däcken genom en molnbaserad lösning. RFID-taggarna möjliggör effektiv hantering av däcken på serienummernivå, något som kan bidra till bättre däckflödeskontroll och underlätta underhåll och planering för åkerier. Denna typ av digitalisering blir allt viktigare i en bransch som står inför ökade krav på effektivitet och hållbarhet.
Fortsatt fokus på hållbarhet och prestanda
EQMAX och EQMAX ULTRA bygger vidare på egenskaperna från Goodyears tidigare serier, såsom FUELMAX ENDURANCE och FUELMAX PERFORMANCE, och erbjuder ytterligare förbättringar när det gäller bränsleeffektivitet och hållbarhet. Med EQMAX fokuserar Goodyear på att erbjuda en balanserad prestanda för fjärrtransporter och regionala transporter, medan EQMAX ULTRA prioriterar maximal bränsleeffektivitet och lägre CO2-utsläpp. Båda serierna är utformade för att möta de nya utmaningar som dagens och morgondagens transportsektor står inför, inklusive övergången till fossilfria och elektriska fordonslösningar.
Goodyears satsning på hållbarhet och innovation reflekteras också i den nya märkningen som EQMAX ULTRA-däcken har fått. Alla dimensioner i denna serie har märkningen ”A” för bränsleeffektivitet, vilket tydligt signalerar deras förmåga att minska bränsleförbrukningen och sänka utsläppsnivåerna. Detta är en viktig aspekt för många åkerier som vill minska sina driftskostnader och samtidigt bidra till en grönare framtid.
Framtidsvisioner på IAA Transportation 2024
Goodyears lansering av EQMAX och EQMAX ULTRA sker under den prestigefyllda IAA Transportation-mässan i Hannover, en av de största internationella mötesplatserna för kommersiella fordonslösningar. På mässan, som pågår mellan den 16 och 22 september 2024, presenteras de nya däcken tillsammans med andra innovativa produkter och lösningar som Goodyear har utvecklat för att möta de förändrade kraven inom transportsektorn. Besökare kan få en djupare inblick i hur EQMAX och EQMAX ULTRA kan förbättra effektiviteten och hållbarheten för deras fordonsflottor, samt hur Goodyears fortsatta innovationer kan bidra till omställningen mot en mer hållbar transportsektor.
Sammanfattningsvis representerar Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA ett viktigt steg framåt i däckindustrins strävan efter att skapa produkter som inte bara erbjuder hög prestanda utan också aktivt bidrar till en mer hållbar framtid. Med sina avancerade material, förbättrade prestandaegenskaper och kompatibilitet med eldrivna fordon, visar dessa nya däckserier att Goodyear ligger i framkant när det gäller att möta de komplexa utmaningar som transportindustrin står inför i dag och framöver.