Goodyear har slutfört förvärvet av Cooper
Goodyear Tire & Rubber Company meddelar att de har slutfört sitt förvärv av Cooper Tire & Rubber Company och slutför det fusionsavtal som offentliggjordes den 22 februari.
Sammanslagningen förenar två ledande däckföretag med kompletterande produktportföljer, tjänster och funktioner för att skapa en starkare USA-baserad ledare inom den globala däckindustrin. Det kombinerade företaget kommer att erbjuda fler alternativ över värdespektret vilket gör det lättare för kunder och konsumenter att välja Goodyear- och Cooper-märkta däck.
– Vi är glada att officiellt sammanföra Goodyear och Cooper och förena vårt gemensamma fokus på kunder, innovation och högkvalitativa produkter och lösningar. Denna sammanslagning stärker Goodyears förmåga att betjäna fler konsumenter globalt och ger ökade möjligheter att stödja större investeringar i nya mobilitets- och flottlösningar, säger Richard J. Kramer, Goodyears ordförande, verkställande direktör och president.
Sammanslagningen av Goodyear och Cooper förväntas:
- Stärka Goodyears ledande position inom den globala däckindustrin . Förvärvet stärker Goodyears ledande position i USA ytterligare samtidigt som den väsentligt växer sin position på andra nordamerikanska marknader. I Kina fördubblar sammanslagningen nästan Goodyears närvaro och ökar antalet relationer med lokala biltillverkare, samtidigt som det skapar en bredare distribution för Coopers ersättningsdäck genom Goodyears nätverk av 2500 butiker med märkesvaror.
- Kombinationen av två kompletterande varumärkesportföljer med ett omfattande erbjudande över värdespektrumet . Det kombinerade företaget kommer att ha möjlighet att utnyttja styrkan hos Goodyear originalutrustning och förstklassiga ersättningsdäck, tillsammans med mellankraften från varumärket Cooper, som har särskild styrka i segmentet för lätta lastbilar och stadsjeepar.
- Ge betydande, omedelbara och långsiktiga ekonomiska fördelar :Synergier och skattefördelar. Goodyear förväntar sig att uppnå cirka 165 miljoner dollar i synergier med kostnadsnivåer inom två år. Majoriteten av kostnadssynergierna kommer att vara relaterade till överlappande företagsfunktioner och realisering av driftseffektivitet. Dessutom förväntas kombinationen generera ett netto på 450 miljoner dollar i nuvärde eller mer genom att använda Goodyears tillgängliga amerikanska skatteattribut. Dessa skatteattribut förväntas minska företagets kontanta skattebetalningar och positionera det för att generera ytterligare fritt kassaflöde. De förväntade kostnadssynergierna inkluderar inte tillverkningsrelaterade besparingar.
- Skapa ytterligare värde från tillverkning och distribution . Möjligheter för utvidgning av utvalda Cooper-anläggningar förväntas öka kapitaleffektiviteten och flexibiliteten. Ytterligare intäktsökningar förväntas bero på tillägget av varumärket Cooper till Goodyears globala distributionsnätverk.
- Öka möjligheten att stödja investeringar i nya mobilitets- och flottlösningar . Som branschledande i USA kommer det kombinerade företaget att erbjuda däckprodukter och ett brett urval av tjänster genom Goodyears relationer med traditionella och framväxande tillverkare av originalutrustning; autonoma drivsystemutvecklare; nya och etablerade flottoperatörer och andra mobilitetsplattformar.
Med kompletterande affärsmodeller, organisationsstrukturer och distributionskanaler kommer Goodyear att integrera det bästa av Goodyear och Cooper för att gynna dess aktieägare, kunder, konsumenter och anställda.
Till följd av slutförandet av förvärvet kommer Coopers stamaktier att upphöra att handlas på New York Stock Exchange.